W Sędziszowie Małopolskim uroczyście otwarto nowoczesny, proekologiczny dworzec kolejowy. W oficjalnym oddaniu obiektu uczestniczyli między innymi: Ministra funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, Poseł na Sejm RP Kazimierz Moskal, wicewojewoda podkarpacki Jolanta Sawicka, członek Zarządu PKP S.A. Małgorzata Zielińska, Burmistrz Sędziszowa Małopolskiego Bogusław Kmieć wraz z samorządowcami. Zarząd Województwa Podkarpackiego reprezentowała wicemarszałek Ewa Draus.
PKP S.A. realizuje największy w swojej historii program przebudowy dworców kolejowych. Programem Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 jest objętych prawie dwieście dworców kolejowych w całej Polsce. Obecnie inwestycje zakończono na 18 dworcach kolejowych. Obecnie z inwestycji, które są w trakcie (przy wyłączeniu już zrealizowanych): 40 proc. inwestycji jest na etapie procesu budowlanego (68 obiektów; w tym inwestycje realizowane
w formule projektuj i buduj), 48 proc. jest na etapie procesu projektowania (83 obiektów),
a kolejnych 12 proc. jest na etapie przygotowania (20 obiektów)
Wartość całego programu szacowana jest na około 1,672 mld złotych (stan na 1.07.2020). Większość inwestycji (około 75 proc.) zostanie sfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz Regionalnego Programu Operacyjnego. Środki na pozostałe inwestycje pochodzą z budżetu państwa oraz środków PKP S.A.
Oddajemy dzisiaj do użytku kolejny dworzec zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Cieszę się ze wszystkich inwestycji kolejowych, to kolejny krok na drodze do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dworzec to pierwsze miejsce, którą widzą podróżni po opuszczeniu pociągu, jest to swoista wizytówka miasta, dlatego ważne jest, aby było to miejsce funkcjonalne i atrakcyjne. Nowo otwarty dworzec w Sędziszowie Małopolskim jest nowoczesny, energooszczędny, proekologiczny i, co ważne, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Swój udział w modernizacji obiektu mają fundusze unijne, które pomagają odmieniać oblicze polskich dworców –zaznaczyła minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Otwarcie dworca w Sędziszowie Małopolskim to dla nas istotne wydarzenie, gdyż dworzec w tej miejscowości był realizowany według autorskiej koncepcji PKP S.A. w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Są to dworce nowoczesne, ale również funkcjonalne, komfortowe, bezpieczne, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz zaprojektowane z dbałością o środowisko naturalne poprzez zastosowanie energooszczędnych systemów i technologii. W województwie podkarpackim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych prace budowlane związane z przebudową dworca są prowadzone w Radymnie, a do 2023 roku zamierzamy zmodernizować dworce Rzeszów Główny, jako element Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, Stalowa Wola Rozwadów, Czarna Tarnowska oraz Nisko – wyjaśniła Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.
Chciałabym serdecznie podziękować za wszystkie programy jakie przyczyniają się do rozwoju transportu w naszym województwie, które poprawiają naszą dostępność jako województwa przygranicznego. Rozwój infrastruktury kolejowej jest istotny, jest to dworzec położony na linii od Przemyśla do Krakowa, najczęściej wybierana linia przez mieszkańców naszego województwa - dodała wicemarszałek Ewa Draus
Dla Nas Sędziszowian to szczególny dzień, długo wyczekiwany oddajemy ten piękny budynek dla naszych mieszkańców. Pasażerowie będą mogli w komfortowych warunkach oczekiwać swojego transportu - podziękował w imieniu własnym i mieszkańców Burmistrz Sędziszowa Bogusław Kmieć
Dworzec w Sędziszowie Małopolskim to pierwszy z dwóch dworców w województwie podkarpackim realizowanych w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych i sześciu, które zostaną przebudowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w tym regionie kraju. Jest to pierwsza z PID zrealizowana inwestycja, która sfinansowana została ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. IDS-y to budynki nowoczesne, funkcjonalne oraz komfortowe. Dworzec w Sędziszowie Małopolskim został wykonany jako projekt indywidualny. Konieczność jego budowy była podyktowana zmianą lokalizacji peronów po przebudowie infrastruktury stacyjnej w ramach modernizacji linii kolejowej Kraków – Przemyśl, a także chęcią zapewnienia podróżnym miejsca oczekiwania odznaczającego się wysokim standardem wykonania, komfortem
i estetyką.
Parterowy budynek nowego dworca posiada prostą i nowoczesną bryłę składającą się z dwóch części połączonych wiatą, co sprawia że tworzą one spójną funkcjonalno-użytkową całość. Pierwsza z nich to część dworcowa przeznaczona do obsługi podróżnych, gdzie umiejscowiono poczekalnię oraz toalety ogólnodostępne. Druga to tzw. część miejska, w której znajduje się lokal przeznaczony na wynajem. Dominantą architektoniczną założenia jest wieża o wysokości nieco ponad 4 metrów, na której zamontowano wielkowymiarowy podświetlany nocą zegar. Po zachodniej stronie zlokalizowano parking składający się z 43 miejsc postojowych. Dworzec w Sędziszowie Małopolskim jest pozbawiony barier architektonicznych, dzięki czemu został w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ponadto na dworcu wprowadzono szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących – ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu.
Dworzec zrealizowano w formule IDS jest obiektem nastawionym na minimalizację kosztów utrzymania, a także energooszczędność. Stąd na dworcu oprócz systemu BMS (Building Management System), który monitoruje i nadzoruje prace urządzeń dbając o optymalizację zużycia mediów, wdrożono szereg innych rozwiązań. Wśród nich możemy wyróżnić:
1) energooszczędne oświetlenie z automatyką sterowania opartą o czujniki obecności oraz czujniki zmierzchowe powodują zminimalizowanie kosztów oświetlenia budynku przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
2) zainstalowanie powietrznej pompy ciepła do ogrzewania pomieszczeń i ich wentylacji. Zastosowanie nowoczesnego źródeł ciepła pozwala na uzyskanie lepszego efektu ekologicznego cyklu życia budynku przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia energii elektrycznej. Systemy pozwalają zarówno na redukcję emisji substancji szkodliwych do środowiska jak i na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych.
3) zainstalowanie systemów odzysku wody deszczowej, która jest wykorzystywana jako woda szara, do spłukiwania toalet w budynku dworca. Oprócz ograniczenia kosztów związanych ze zużyciem wody sieciowej, pozwala to na ograniczenie obciążenia sieci miejskiej.
4) wykonanie izolacji cieplnej budynku wraz doborem stolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej. W miesiącach zimowych pozwala to utrzymywania ciepła, natomiast w letnich ograniczenia nagrzewania budynku, co zmniejsza koszty związane
z funkcjonowaniem urządzeń służących zachowaniu odpowiedniego komfortu termicznego wewnątrz budynku.
5) zainstalowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła, pozwala na odzysk ciepła powietrza z powietrza wywiewanego z użytkowanych pomieszczeń. Wpływa to na redukcję zużycia energii do ogrzewania oraz chłodzenia pomieszczeń i ma to niewątpliwy wpływ na zmniejszenie obciążenia ekologicznego budynku przy jednoczesnej redukcji kosztów eksploatacyjnych.
Na dworcu będzie bezpieczniej, gdyż zainstalowano na nim nowoczesne systemy: monitoringu wizyjnego, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz detekcji i sygnalizacji pożaru. Nowy obiekt, zgodnie z obowiązującymi standardami, został również wyposażony
w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.
W obecnym Programie Inwestycji Dworcowych na terenie województwa podkarpackiego ujęto łącznie – 6 dworców kolejowych. Z czego:
- 1 dworzec został już udostępnione podróżnym – Sędziszów Małopolski.
- 1 dworzec jest w trakcie przebudowy – Radymno.
- 1 dworzec jest realizowany w formule „Projektuj i buduj” (etap projektowania) - Czarna Tarnowska
- 1 dworzec jest w trakcie postępowania na wybór wykonawcy w formule „Projektuj i buduj” Rzeszów Główny (współpraca z miastem Rzeszów przy budowie RCK)
- 2 dworce są na etapie przygotowania – Nisko oraz Stalowa Wola Rozwadów (będą realizowane w formule projektuj i buduj).
Łączna wartość zakończonych inwestycji w woj. podkarpackim to ponad 5 mln zł.
Tekst i fot.
Krzysztof Witek
Kancelaria Zarządu