Województwo Podkarpackie od grudnia 2012 r. realizuje projekt nr RPPK.02.01.00-18-008/12 „Zakup pojazdów szynowych na potrzeby kolejowych przewozów osób w województwie podkarpackim”.
Przedmiotem projektu są dostawy:
- dwóch trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych
- dwóch dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych
- jednego dwuczłonowego spalinowego zespołu trakcyjnego
Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 2 Infrastruktura techniczna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007-2013.
CELE PROJEKTU
Zasadniczym celem projektu jest poprawa powiązań komunikacyjnych i systemu komunikacji publicznej, jak również jakości, efektywności i konkurencyjności transportu kolejowego w województwie podkarpackim. Zakup nowego taboru kolejowego przyniesie wymierne korzyści w postaci:
- zwiększenia niezawodności transportu kolejowego;
- poprawy dostępności środków komunikacji kolejowej dla osób niepełnosprawnych;
- zwiększenia komfortu podróży oraz zapewnienia maksymalnie wysokiego poziomu bezpieczeństwa podróżnych;
- zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko poprzez dostosowanie oddziaływania kolei na środowisko do poziomu wymaganego przez prawo, redukcji niektórych uciążliwości związanych z koleją, np. hałasu czy spalin
- poprawy dostępności regionów peryferyjnych do połączeń kolejowych wraz ze stałym wzrostem liczby pasażerów;
- zapewnienia sprawnego, szybkiego i komfortowego sposobu przemieszczania się dla mieszkańców, turystów, uczestników imprez kulturalnych i sportowych;
- zwiększenia liczby pasażerów korzystających z transportu zbiorowego.
ZAKRES RZECZOWY
Wszystkie zakupione w ramach projektu pojazdy będą się charakteryzowały następującymi danymi technicznymi:
- maksymalna prędkość jazdy 160 km/h dla pojazdów trójczłonowych, oraz 120 km/h dla pozostałych;
- jednoprzestrzenne wnętrze w układzie siedzeń zapewniających maksymalne wykorzystanie pojemności wnętrza;
- dynamiczny system informacji pasażerskiej;
- system monitoringu;
- Wi-Fi;
- system łączności pasażer-maszynista;
- system klimatyzacji;
- automat biletowy;
- dostęp i specjalnie przygotowane miejsca dla osób ograniczonych ruchowo (w tym niepełnosprawnych);
- miejsca przeznaczone do przewozu rowerów.
Zgodnie z założeniami projektu dwuczłonowe elektryczne pojazdy o pojemności 260 miejsc każdy będą kursowały na linii nr 68 (Przeworsk- Stalowa Wola Rozwadów) a trójczłonowe elektryczne pojazdy o pojemności 320 miejsc każdy na linii nr 91 (Kraków- Przemyśl). Dwuczłonowy pojazd spalinowy o pojemności 260 miejsc ogółem kursował będzie na linii nr 71 w relacji Rzeszów- Tarnobrzeg-Stalowa Wola Rozwadów (Lublin).
Producentami taboru są:
- jeden dwuczłonowy spalinowy zespół trakcyjny produkcji konsorcjum firm Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. i ZNTK Mińsk Mazowiecki S.A.
- dwa dwuczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne produkcji NEWAG S.A.
- dwa trójczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne produkcji PESA Bydgoszcz S.A.
Ostatni pojazd został dostarczony w listopadzie 2014 r.
Projekt: „Zakup pojazdów szynowych na potrzeby kolejowych przewozów osób w województwie podkarpackim"
Beneficjent: Województwo Podkarpackie
Całkowita wartość projektu: 64 457 069,30 zł
Wartość dofinansowania z EFRR: 53 236 371,05 zł
Czas realizacji: grudzień 2012 r. – grudzień 2014 r.