„Kawa z ekspertem” to cykl spotkań tematycznych organizowanych przez Dom Polski Wschodniej w Brukseli. Przyszłość regionalnych portów lotniczych zdominowała temat kolejnego spotkania, a tytułowym ekspertem był Dominik Piotrowski.
W dobie pandemii „Kawa z ekspertem” ma formułę telekonferencji, ale dzięki temu możliwe jest uczestnictwo w dyskusji osób z różnych stron Europy. Spotkanie zbiegło się w czasie z prezentacją opinii marszałka Władysława Ortyla na temat lotnisk regionalnych na Komisji COTER, który podczas spotkania przy kawie był kolejnym ekspertem. W konferencji online wziął także udział Gustaw Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego oraz Michał Mulawa wicemarszałek województwa lubelskiego, jak również prezes Portu Lotniczego w Jasionce Adam Hamryszczak.
Dominik Piotrowski, to specjalista działu polityki lotniczej w Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Transportu (DG MOVE), z wykształcenia jest prawnikiem, studiował na Uniwersytecie Londyńskim oraz w Kolegium Europejskim w Brugii, jest członkiem Izby Radców Prawnych w Wielkiej Brytanii.
Rynek lotniczy przez pandemię Covid-19 całkowicie się załamał. To 836 mln pasażerów mniej na lotniskach co daje stratę rzędu 70 procent. To duża liczba. Kryzys mocno uderzył w tanie linie lotnicze, a co za tym idzie w lotniska regionalne. W tym momencie prognozujemy, że dopiero na przełomie 2024-25 roku jest szansa aby sytuacja na rynku lotniczym wróciła do tej z 2019 roku, na lotniskach regionalnych jest szansa, że stanie się to wcześniej – tłumaczył ekspert.
Piotrowski wiele czasu poświęcił na przedstawienie najważniejszych kierunków jakie powinny towarzyszyć procesom rozwoju portów lotniczych po pandemii. – To na pewno multimodalność i kwestia dotarcia do lotnisk nie tylko swoim samochodem, ale innymi ekologicznymi środkami transportu. To także obniżenie emisyjności infrastruktury, dostęp do „zielonych paliw”, dekarbonizcja oraz cyfryzacja i bezpieczeństwo, normy bezpieczeństwa, których nauczyliśmy się w dobie pandemii – dodał Dominik Piotrowski.
Marszałek Władysław Ortyl Marszałek odniósł się do swojej opinii przedłożonej niedawno na Komisji COTER. Jako dobry przykład do dyskusji podał Port Lotniczy w Jasionce.
Nasze lotnisko jest liderem wśród lotnisk regionalnych w Polsce obsługujących do 1 mln pasażerów rocznie. Rozwój lotniska nie tylko przyciągnął firmy handlowe i usługowe, ale także spowodował w przeciągu ostatnich dziesięciu lat znaczący wzrost zainteresowania inwestorów terenami położonymi wokół lotniska. Innowacyjne światłowody, fotowoltaika, zaawansowane systemy informatyczne, komponenty lotnicze - wszystkie te produkty powstają tuż przy naszym lotnisku – mówił Władysław Ortyl.
Wspomniał także o powiązaniach lotnictwa z Europejskim Zielonym Ładem, jednocześnie wskazał szanse dla portów lotniczych na dofinansowanie w ramach nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej:
Lotnictwo i regionalne porty lotnicze muszą przyczynić się do realizacji tych celów Unii w zakresie dekarbonizacji, w tym poprzez zastosowanie paliw alternatywnych i poprawę intermodalności, zwłaszcza połączeń lotniczo-kolejowych. Konieczne jest zapewnienie w ramach Polityki Spójności UE na lata 2021-2027 środków europejskich na współfinansowanie w regionalnych portach lotniczych inwestycji wspierających bezpośrednio procesy dekarbonizacyjne oraz wpisujące się w model niskoemisyjnej gospodarki obiegu zamkniętego. Ponadto należy zapewnić regionalnym portom lotniczym możliwość skorzystania ze środków europejskich w ramach krajowych/regionalnych programów, które będą wdrażane w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2021-2027 – powiedział.
Uczestniczący w spotkaniu Gustaw Marek Brzezin, marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego wyraził pełne poparcie dla działań Władysława Ortyla. – To jest nasz wspólny interes, przyszłość naszych województw. Lotnisko w Szymanach również przeżywa trudne chwile, a jeszcze w 2019 roku, przed wybuchem pandemii wypracowane wskaźniki były bardzo obiecujące. Robimy dużo, aby przetrzymać ten trudny okres. Nie ukrywam, że liczymy na wsparcie. Unia Europejska już raz zainwestowała w regionalne porty lotnicze i myślę, że zrobi to ponownie, bo to będzie korzystne dla wszystkich – podsumował Gustaw Brzezin.
Tekst Tomasz Leyko