Łętownia – Rzeszów to pierwsza inwestycja realizowana przez CPK na terenie województwa podkarpackiego. Docelowo w ramach realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego, na Podkarpaciu zostanie zbudowanych 155 km nowych linii kolejowych, a kolejne 173 km zostaną zmodernizowane.
Na linii nr 58 Łętownia – Rzeszów pociągi będą rozpędzać się do prędkości od 160 do 250 km/h,
a na linii nr 632 do Lotniska Rzeszów-Jasionka do 120 km/h.
Głównym elementem programu inwestycyjnego CPK jest oczywiście stworzenie szybkiego połączenia całej Polski z Warszawą, ale przy tym powstanie 1 800 km nowych linii kolejowych
i modernizacja kilku tysięcy już istniejących linii. To jest stworzenie nowego systemu transportowego Polski i przede wszystkim dostarczenie Polakom możliwości poruszania się
po kraju w sposób znacznie bardziej wygodny, szybki i sprawny – mówił minister Marcin Horała - pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Dzięki realizacji nowej linii kolejowej znacząco skróci się czas dojazdu z Rzeszowa do Stalowej Woli
i Lublina. Poprawi się również dojazd z centrum Rzeszowa do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Docelowo, po realizacji wszystkich planowanych inwestycji, pociągi relacji Warszawa – Rzeszów pojadą w zaledwie 2 godz. 15 min zamiast dotychczasowych 4 godz.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę na wykonanie prac przygotowawczych dla nowych linii kolejowych na odc. Łętownia – Rzeszów. Dzięki nowej trasie mieszkańcy Podkarpacia dojadą szybciej m.in. do Warszawy, Stalowej Woli i Lublina, a docelowo również do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Projekt ten nie tylko usprawni komunikacje i transport, ale pokaże iż Polska jest krajem nowoczesnym, która rozwiązuje podstawowe problemy gospodarcze, ale ma również aspiracje być w tej najwyższej klasie państw wysoko rozwiniętych dbających o rozwój, komunikacje i transport. Dzisiejsze podpisanie umowy na przygotowanie nowego odcinka kolei dużych prędkości jest tego najlepszym dowodem – zaznaczył minister Rafał Weber podczas swojego przemówienia.
42-kilometrowy odcinek nowej linii kolejowej Łętownia – Rzeszów to pierwsza inwestycja CPK w województwie podkarpackim w ramach tzw. szprychy nr 6, czyli nowej trasy kolejowej, która docelowo połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Stalową Wolą, Rzeszowem
i Sanokiem.
Podczas podpisania umowy z Centralnym Portem Komunikacyjnym na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla planowanej nowej linii kolejowej nr 58 i nr 632 byli obecni także: Stanisław Kruczek – członek Zarządu Województwa Podkarpackiego, Teresa Pamuła – poseł na Sejm RP, Jolanta Sawicka Wicewojewoda Podkarpacki, Maciej Adamczak – prezes zarządu BBF Sp. z o. o.
Przedmiotem umowy jest wykonanie tzw. STEŚ, czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla planowanej nowej linii kolejowej nr 58 Łętownia – Rzeszów i nr 632 do Lotniska Rzeszów-Jasionka. Za najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum firm BBF, Ingerop Polska i Safege S.A.S. Zwycięskie konsorcjum złożyło ofertę opiewającą na kwotę 9,73 mln zł netto. Na przygotowanie STEŚ wybrany
w przetargu wykonawca będzie miał ok. 19 miesięcy.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że odcinek linii łączący Łętownię z Rzeszowem zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r. Następnym etapem prac przygotowawczych – po wykonaniu STEŚ – będzie opracowanie dokumentacji projektowej,
czyli m.in. projektu koncepcyjnego, materiałów do decyzji środowiskowej i projektu budowlanego. Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
Tekst i Foto: Kamil Dudzik
Kancelaria Zarządu