Politechnika Rzeszowska unowocześnia bazę dydaktyczno-naukową Ośrodka Kształcenia Lotniczego. Na jej stan trafił sprzęt o wartości 300 tys. zł. Jest to samolot „Tampico” TB-9. „Kluczyki” do nowej maszyny przekazał rektorowi PRz Tadeuszowi Markowskiemu, marszałek Władysław Ortyl.
Politechnika Rzeszowska zakupiła samolot dzięki wsparciu Samorządu Województwa Podkarpackiego, które przekazało dotację w wysokości 350 tys. zł. Reszta z tej kwoty będzie przeznaczona na wyposażenie nawigacyjne do symulatorów lotów. Na terenie OKL otwarto dziś także nową drogę kołowania.
Marszałek Władysław Ortyl podczas uroczystości przekazania samolotu, podkreślał rangę nowej inwestycji.
- Są to niemałe środki, zyskujące bezcenną wartość w procesie edukacyjnym przyszłych pilotów. Przypomnę, że lotnictwo jest jednym z filarów rozwoju Podkarpacia, a Politechnika Rzeszowska z Ośrodkiem Kształcenia Pilotów jest jego ważną częścią. Rozmawialiśmy właśnie z rektorem i mogę zapewnić, że nie jest to ostatnia tego typu pomoc z naszej strony – mówił marszałek.
Nowe inwetycje w OKL oznaczają zwiększenie potencjału szkoleniowego jednostki, poprawę konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw sektora lotniczego. Zakup samego samolotu umożliwi zwiększenie liczby studentów objętych szkoleniem z 24 do 40 osób.
Tampico” TB-9 to siódmy tego typu samolot we flocie OKL-u. Jest wyposażony w nowoczesne urządzenie radiowo-nawigacyjne spełniające warunki do wykonywania lotów w przestrzeni kontrolowanej. Socata TB-9 Tampico - czteromiejscowy samolot zasilany przez silnik tłokowy czterocylindrowy AVCO LYCOMING O-320-D2A o mocy 160 KM (119 kW). Jest wyposażony w stałe śmigło, stałe podwozie trójkołowe. TB Socata został zaprojektowany w latach 1970. Seria TB stała się powszechnie używana w lotnictwie szkoleniowym i turystycznym. W porównaniu do innych czteromiejscowych jednosilnikowych samolotów jest stosunkowo przestronny. Skrót TB odnosi się do miasta Tarbes, które leży na południu Francji. To właśnie tam samoloty są produkowane. Wszystkie samoloty z tych serii zostały zmodernizowane w 2000 r. Wersje GT mają większą kabinę i aerodynamiczne ulepszenia. Należy dodać, że w latach 90-tych płatowiec TB był montowany w WSK – Mielec w ramach współpracy z firmą Socata.
Flota OKL-u składa się obecnie z: siedmiu samolotów „Tampico" TB - 9, dwóch „Piper” PA – 28 Arrow, trzech „Piper” PA – 34 Seneca V, pięciu samolotów „Liberty” XL-2 oraz jednego ZLIN – 242L.
Drogi kołowania mają powierzchnię ponad 6000 m2 z nawierzchnią asfaltową na podbudowie z kruszywa łamanego. Zarówno drogi kołowania, jak i pas startowy posiadają własne oświetlenie do wykonywania lotów w nocy. Ciekawostką jest fakt, że istnieje możliwość włączenia oświetlenia z samolotu podczas dolotu do lotniska. Zakończona inwestycja objęła także budowę przejazdów z pasa startowego na terenie Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej. Inwestycja wynikała z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa lotów, zwiększenia ich liczby, a co za tym idzie – większej przepustowości samolotów podczas szkoleń lotniczych studentów pilotażu. Droga kołowania w OKL-u, która będzie pełni również funkcję drogi ratowniczo-pożarowej, pozwala na szybkie opuszczanie drogi startowej przez statki powietrzne, co z kolei wyeliminuje zagrożenia wynikające z równoczesnego szkolenia studentów na kilkunastu samolotach szkoleniowych. Inwestycja została dofinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Ośrodek Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej jest jednostką, która nas wyróżnia na tle innych uczelni w kraju. To tutaj właśnie od ponad 40 lat Politechnika Rzeszowska prowadzi szkolenie pilotów lotnictwa cywilnego a od 2007 roku również mechaników lotniczych obsługi. Żadna inna politechnika nie prowadzi tego typu działalności, żadna inna uczelnia w naszym kraju nie ma takiego zaplecza, tak doskonale wyposażonej i nowoczesnej bazy szkoleniowej dla przyszłych pilotów. Samoloty, nowoczesne symulatory lotu, cała infrastruktura, w tym hangary, betonowy pas startowy, drogi kołowania, znakomita kadra instruktorska, profesjonalni mechanicy - wszystko to powoduje, że Politechnika Rzeszowska jest najlepszym i największym ośrodkiem w kraju kształcącym pilotów lotnictwa cywilnego i mechaników lotniczych obsługi. Do dnia dzisiejszego wyszkoliliśmy 741 pilotów. Absolwenci kierunku lotnictwo i kosmonautyka specjalności „pilotaż” są cenionymi pilotami i na bieżąco wypełniają potrzeby rynku pracy w Polsce i na świecie. Zakończone inwestycje oraz pomoc Samorządu Województwa Podkarpackiego pozwolą zwiększyć możliwości kształcenia studentów, którzy w przeważającej większości, bezpośrednio po zakończeniu studiów zasilają szeregi kadr linii lotniczych.
Michał Mielniczuk/mat. pras OKL/PRz
fot. Tomasz Leyko
Biuro Prasowe UMWP