Otwórz/zamknij mapę strony
Strona archiwalna, zawiera treści umieszczane w okresie od stycznia 2011 do marca 2022 roku.

11Ten odcinek jest częścią kluczowego szlaku „Via Carpatia”. Droga, której realizacja jeszcze pięć lat  temu stała pod znakiem zapytania, za kilka lat połączy Rzeszów z Babicą i dalej z Barwinkiem. Dziś w Kielanówce w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka ogłoszono przetarg na realizację kolejnego odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica.

Publikacja przetargu w Dzienniku Urzędowym UE odbyła się podczas specjalnej konferencji zlokalizowanej przy węźle „Kielanówka” na trasie S19. Wzięli w niej udział: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wraz z zastępcą Rafałem Weberem. Obecny był także europoseł Tomasz Poręba. Samorząd województwa reprezentował marszałek Władysław Ortyl. Nie zabrakło wojewody Ewy Leniart, parlamentarzystów oraz przedstawicieli GDDKiA.

- Via Carpatia to droga życia państw Europy środkowo-wschodniej. To marzenie wielu pokoleń mieszkańców Polski wschodniej. Via Carpatia jest wielkim i ważnym projektem. Dzisiejsze ogłoszenie na kolejny już odc. S19 na Podkarpaciu jest dowodem na to, że dotrzymujemy słowa i sukcesywnie rozwijamy ciągi komunikacyjne północ-południe – mówił min. Andrzej Adamczyk.

Radości nie krył orędownik powstania Via Carpatii – europoseł Tomasz Poręba:

- Dla mnie to jest moment szczególny, bardzo emocjonalny i wzruszający. Coś co mieszkańcom województwa podkarpackiego jeszcze kilkanaście lat temu nawet się nie śniło – dziś staje się faktem – mówił w Kielanówce Tomasz Poręba – Chcę także podziękować Marszałkowi Województwa Podkarpackiego i przypomnieć 2014 r. Był wtedy moment krytyczny dla budowy tej drogi. Poprzedni rząd w kontrakcie terytorialnym, zwyczajnie nie ujął tego odcinka w kierunku Babicy. Dopiero upór pana marszałka i twarde negocjacje z poprzednim rządem doprowadziły do tego, że ten kontrakt został tak przygotowany, że odcinek do Babicy się w nim znalazł – powiedział europoseł Tomasz Poręba.

Negocjacje sprzed 5 lat pamięta także marszałek Władysław Ortyl:

- Faktycznie pamiętam ten czas, gdy odmówiłem podpisania kontraktu terytorialnego i dziś muszę się uszczypnąć w ucho, aby sprawić czy to prawda – powiedział marszałek Ortyl zwracając się do dziennikarzy podczas konferencji – Muszę dodać, że samorząd województwa nie czekał z założonymi rękami. To ze środków programu Polska Wschodnia zrealizowana ostatnio została obwodnica Czudca, powstało tam rondo, do którego węzeł w Babicy zostanie podłączony. Planując nasze działania uprzedzamy decyzje, które dziś nam tę drogę gwarantują – powiedział Władysław Ortyl.

Dokumentacja przetargowa została dziś skierowana do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, natomiast ogłoszenie o przetargu ukaże się niebawem na platformie zakupowej GDDKiA. W treści opublikowanego ogłoszenia znajdą się szczegółowe informacje na temat warunków udziału w przetargu i zakresu zamówienia. Umowa z wykonawcą planowo zostanie podpisana w pierwszym kwartale 2020 roku.

Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku w. Rzeszów Południe - Babica o długości ok. 10,3 km. W ramach projektowanego odcinka przewiduje się wykonanie obiektów inżynierskich w tym tunelu o długości ok. 2 km, 6 estakad, 2 wiaduktów nad S19, 1 przejazdu gospodarczego, 1 wiaduktu kolejowego oraz 3 przejść dla zwierząt. W ramach umowy zaprojektowany i wykonany zostanie także węzeł Babica. Droga będzie posiadać przekrój poprzeczny dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. 

Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do węzła Babica jest częścią dużego zadania, jakim jest realizacja międzynarodowej trasy Via Carpatia w Polsce, przebiegającej m.in. przez Litwę, Polskę, Słowację Węgry i docelowo na południe Europy. Obecnie na Podkarpaciu w realizacji jest ponad 54 km drogi ekspresowej S19, kolejne 85 km jest w przygotowaniu.

W ciągu pół roku udało się zakontraktować i przekazać wykonawcom do realizacji 6 odcinków drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Oznacza to, że już cały odcinek S19 od granicy województwa lubelskiego i podkarpackiego do Sokołowa Małopolskiego o łącznej długości 54,2 km jest w realizacji w systemie „Projektuj i buduj”. Aktualnie trwa etap projektowania. Wojewoda Podkarpacki prowadzi procedurę wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla 5 odcinków. W przygotowaniu jest dokumentacja do złożenia wniosku o uzyskanie ZRID dla ostatniego odcinka S19 na trasie Lublin-Rzeszów, tj. odcinek Kamień - Sokołów Małopolski Północ. Pierwsze prace budowlane mają się rozpocząć jeszcze w tym roku.

Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo ok. 169 km. Stan realizacji S19 przedstawia się następująco:

30,2 km - oddane do ruchu od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe
54,2 km - w realizacji w systemie „Projektuj i buduj”
85,2 km - w przygotowaniu (realizacja Koncepcji Programowej)

Michał Mielniczuk
Biuro prasowe UMWP
na podst. inf. GDDKiA

"Herb Województwa Podkarpackiego"

 
 
 
 

Copyright © Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie
al. Łukasza Cieplińskiego 4, 35-010 Rzeszów, tel. 17 850 17 00, fax. 17 850 17 01
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.www.podkarpackie.pl
Godziny urzędowania: od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30

Znak promocyjny Województwa Podkarpackiego