Ten odcinek jest częścią kluczowego szlaku „Via Carpatia”. Droga, której realizacja jeszcze pięć lat temu stała pod znakiem zapytania, za kilka lat połączy Rzeszów z Babicą i dalej z Barwinkiem. Dziś w Kielanówce w obecności ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka ogłoszono przetarg na realizację kolejnego odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica.
Publikacja przetargu w Dzienniku Urzędowym UE odbyła się podczas specjalnej konferencji zlokalizowanej przy węźle „Kielanówka” na trasie S19. Wzięli w niej udział: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, wraz z zastępcą Rafałem Weberem. Obecny był także europoseł Tomasz Poręba. Samorząd województwa reprezentował marszałek Władysław Ortyl. Nie zabrakło wojewody Ewy Leniart, parlamentarzystów oraz przedstawicieli GDDKiA.
- Via Carpatia to droga życia państw Europy środkowo-wschodniej. To marzenie wielu pokoleń mieszkańców Polski wschodniej. Via Carpatia jest wielkim i ważnym projektem. Dzisiejsze ogłoszenie na kolejny już odc. S19 na Podkarpaciu jest dowodem na to, że dotrzymujemy słowa i sukcesywnie rozwijamy ciągi komunikacyjne północ-południe – mówił min. Andrzej Adamczyk.
Radości nie krył orędownik powstania Via Carpatii – europoseł Tomasz Poręba:
- Dla mnie to jest moment szczególny, bardzo emocjonalny i wzruszający. Coś co mieszkańcom województwa podkarpackiego jeszcze kilkanaście lat temu nawet się nie śniło – dziś staje się faktem – mówił w Kielanówce Tomasz Poręba – Chcę także podziękować Marszałkowi Województwa Podkarpackiego i przypomnieć 2014 r. Był wtedy moment krytyczny dla budowy tej drogi. Poprzedni rząd w kontrakcie terytorialnym, zwyczajnie nie ujął tego odcinka w kierunku Babicy. Dopiero upór pana marszałka i twarde negocjacje z poprzednim rządem doprowadziły do tego, że ten kontrakt został tak przygotowany, że odcinek do Babicy się w nim znalazł – powiedział europoseł Tomasz Poręba.
Negocjacje sprzed 5 lat pamięta także marszałek Władysław Ortyl:
- Faktycznie pamiętam ten czas, gdy odmówiłem podpisania kontraktu terytorialnego i dziś muszę się uszczypnąć w ucho, aby sprawić czy to prawda – powiedział marszałek Ortyl zwracając się do dziennikarzy podczas konferencji – Muszę dodać, że samorząd województwa nie czekał z założonymi rękami. To ze środków programu Polska Wschodnia zrealizowana ostatnio została obwodnica Czudca, powstało tam rondo, do którego węzeł w Babicy zostanie podłączony. Planując nasze działania uprzedzamy decyzje, które dziś nam tę drogę gwarantują – powiedział Władysław Ortyl.
Dokumentacja przetargowa została dziś skierowana do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, natomiast ogłoszenie o przetargu ukaże się niebawem na platformie zakupowej GDDKiA. W treści opublikowanego ogłoszenia znajdą się szczegółowe informacje na temat warunków udziału w przetargu i zakresu zamówienia. Umowa z wykonawcą planowo zostanie podpisana w pierwszym kwartale 2020 roku.
Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku w. Rzeszów Południe - Babica o długości ok. 10,3 km. W ramach projektowanego odcinka przewiduje się wykonanie obiektów inżynierskich w tym tunelu o długości ok. 2 km, 6 estakad, 2 wiaduktów nad S19, 1 przejazdu gospodarczego, 1 wiaduktu kolejowego oraz 3 przejść dla zwierząt. W ramach umowy zaprojektowany i wykonany zostanie także węzeł Babica. Droga będzie posiadać przekrój poprzeczny dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe (Kielanówka) do węzła Babica jest częścią dużego zadania, jakim jest realizacja międzynarodowej trasy Via Carpatia w Polsce, przebiegającej m.in. przez Litwę, Polskę, Słowację Węgry i docelowo na południe Europy. Obecnie na Podkarpaciu w realizacji jest ponad 54 km drogi ekspresowej S19, kolejne 85 km jest w przygotowaniu.
W ciągu pół roku udało się zakontraktować i przekazać wykonawcom do realizacji 6 odcinków drogi ekspresowej S19 na Podkarpaciu. Oznacza to, że już cały odcinek S19 od granicy województwa lubelskiego i podkarpackiego do Sokołowa Małopolskiego o łącznej długości 54,2 km jest w realizacji w systemie „Projektuj i buduj”. Aktualnie trwa etap projektowania. Wojewoda Podkarpacki prowadzi procedurę wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla 5 odcinków. W przygotowaniu jest dokumentacja do złożenia wniosku o uzyskanie ZRID dla ostatniego odcinka S19 na trasie Lublin-Rzeszów, tj. odcinek Kamień - Sokołów Małopolski Północ. Pierwsze prace budowlane mają się rozpocząć jeszcze w tym roku.
Droga ekspresowa S19 w województwie podkarpackim będzie miała docelowo ok. 169 km. Stan realizacji S19 przedstawia się następująco:
30,2 km - oddane do ruchu od węzła Sokołów Małopolski do węzła Rzeszów Południe
54,2 km - w realizacji w systemie „Projektuj i buduj”
85,2 km - w przygotowaniu (realizacja Koncepcji Programowej)
Michał Mielniczuk
Biuro prasowe UMWP
na podst. inf. GDDKiA