Prezentacja projektu Programu Strategicznego Rozwoju Transportu Województwa Podkarpackiego do 2030 roku odbywa się w wielu miejscach na Podkarpaciu. Jednym z nich była Dębica, gdzie samorządowcy, przedstawiciele lokalnych środowisk i mieszkańcy miasta mieli możliwość dyskusji nad optymalnymi rozwiązaniami w zakresie transportu.
Udział w debacie wzięli między innymi: marszałek Władysław Ortyl, Piotr Chęciek - starosta powiatu dębickiego, Paweł Wais – dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego, Joanna Szozda – dyrektor Departamentu Dróg i Publicznego Transportu Zbiorowego, Lucyna Zymyn z Podkarpackiego Biura Planowania Przestrzennego, przedstawiciele samorządów powiatu dębickiego oraz lokalnych środowisk.
Marszałek Władysław Ortyl witając zaproszonych gości, odniósł się do projektu programu transportowego:
To ważny dzień nie tylko dla województwa podkarpackiego, ale także dla Dębicy dlatego, że dziś konsultujemy z państwem ważny dokument, według którego będziemy się poruszali inwestycyjnie po naszych podkarpackich drogach. Co ważne, nie dotyczy on tylko ruchu kołowego, ale też kolejowego i lotniczego, czyli takiego transportu można powiedzieć - skumulowanego. Nowa perspektywa finansowa i nowy program Fundusze Europejskie dla Podkarpacia wymagają tego, abyśmy nie poruszali się po tym planie inwestycyjnym chaotycznie i przypadkowo. Musimy się poruszać w sposób planowy i zorganizowany i z priorytetami, aby efektywnie zarządzać transportem w regionie – mówił marszałek.
Marszałek powiedział, że ten program musi być dobrze przygotowany z uwagi na fakt przyszłych konsultacji w Brukseli, gdzie będzie negocjowany program Fundusze Europejskie dla Podkarpacia:
Jesteśmy uwarunkowani priorytetami, uwarunkowani i działaniami, które ma w swoich celach Unia Europejska, dlatego musimy pamiętać o ochronie środowiska i zielonym ładzie, po prostu musimy iść w kierunku ekologicznych rozwiązań. Wszystko po to, abyśmy mogli obronić ten program na poziomie naszego ministerstwa i Unii Europejskiej, bo będziemy o tym dokumencie rozmawiać w Brukseli w momencie, kiedy będziemy negocjować nasz nowy program regionalny – powiedział.
Marszałek Ortyl zwrócił uwagę, że prezentowany program jest dokumentem, nad którym prace trwają już wiele miesięcy i nad którym pracował zespół złożony z przedstawicieli wielu środowisk. Jednak celem samorządu województwa nie jest jedynie skupianie się na opracowaniu eksperckim, ale także na włączeniu w ten proces mieszkańców województwa, co następuje właśnie podczas konsultacji społecznych:
Dziś chcielibyśmy usłyszeć państwa głos, państwa uwagi i komentarze. Zbieramy je na kilku spotkaniach, które mają miejsce w naszym województwie, a na końcu podsumujemy je i odniesiemy się do nich. Ważnym elementem związanym z przygotowaniem tego dokumentu była kwestia związana z centrami gospodarczymi w naszym województwie, które układ komunikacyjny obsługuje. Dębica jest jednym z takich węzłów, bo przebieg autostrady powoduje, że to miejsce jest ważne i istotne z punktu widzenia układu komunikacyjnego w województwie podkarpackim – zaznaczył.
Piotr Chęciek, starosta powiatu dębickiego mówił, że dla jego powiatu program transportowy jest bardzo ważny, bo będzie stanowił o dalszym rozwoju miasta i najbliższych okolicznych miejscowości:
Temat jest istotny i bardzo ważny, bo Dębica jest takim miejscem, gdzie transport jest sercem wielu przedsiębiorstw, wielu działań i wielu obszarów, w których chcemy się jako powiat, ale też poszczególne gminy rozwijać. W związku z tym te wszystkie zadania są dla nas niezwykle istotne. Powiat dębicki leży na styku dwóch województw - podkarpackiego i małopolskiego i jest strategiczny jeśli chodzi o komunikację, zarówno z zachodu na wschód, jak i z północy na południe, bo mamy to szczęście że przez nasz teren przebiega autostrada wraz z dwoma zjazdami. Dlatego mam nadzieję że to spotkanie będzie owocne, a obecność samorządowców świadczy o tym, że jest to dla nas ważna sprawa. Perspektywa jest dość optymistyczna jeśli chodzi o środki, jakie może uzyskać województwo na program transportowy, a dla nas kwestie transportowe są bardzo ważne zarówno jeśli chodzi o rozwój przedsiębiorczości, jak też rozwój turystyki – zakończył starosta.
Stanisław Rokosz, burmistrz Dębicy odniósł się w swojej wypowiedzi do łącznika autostradowego w Pustyni oraz potrzeby zwiększenia bezpieczeństwa na drodze wojewódzkiej 985 poprzez budowę chodników, sygnalizacji i przejść dla pieszych. Ewa Gołębiowska, burmistrz Pilzna odniosła się z kolei do kwestii zjazdu z autostrady A4 i budowy drogi do Pilzna i z Pilzna do Sanoka, która według niej ma bardzo duże znaczenie dla rozwoju miasta i całej części południowego Podkarpacia.
Do konieczności modernizacji drogi krajowej nr 73 i połączenia jej z przyszłym węzłem autostradowym odniósł się także Czesław Łączak, radny województwa podkarpackiego:
To, że ta linia drogi znalazła się w programie strategicznym to dobrze, ale jest to zapisane jako postulat, skierowany do nas wszystkich, którzy mogą mieć pozytywny wpływ na finansowanie przede wszystkim modernizacji tej drogi oczywiście z budową węzła autostradowego – powiedział.
Stefan Bieszczad, radny województwa podkarpackiego mówił natomiast, że ten dokument budzi duże zaufanie:
Dobrze, że Samorząd Województwa Podkarpackiego podjął się tego wyzwania obejmując tą wizją nie tylko te zadania, które leżą w jego kompetencji. Mam nadzieję, że te uzgodnienia i wizje pozwolą realizować w przyszłości mądrze przekonsultowany i wykonany projekt transportowy – mówił.
Tekst i screenshoty: Daniel Kozik
Biuro Prasowe UMWP