Podkarpacie ma nieskończenie wiele atutów przyrody, tradycji, kultury, które tylko czekają, aby z nich skorzystać. Wystarczy po nie sięgnąć, aby na długo pozostać pod wrażeniem uroku naszego regionu - mówił marszałek Władysław Ortyl w czasie debaty poświęconej atrakcyjności turystycznej Podkarpacia. Była ona podsumowaniem kampanii informacyjno-promocyjnej walorów turystyczno-gospodarczych województwa podkarpackiego oraz okazją do dyskusji o tym jak rozwijać turystykę w regionie.
Podkarpackie – będziesz pod wrażeniem – tak brzmiało hasło kampanii promocyjnej, która przez wiele miesięcy prezentowała walory turystyczno-gospodarcze województwa podkarpackiego. Kampania trwała od połowy października 2020 roku do końca czerwca 2021. Spoty Podkarpacia znalazły się w wielu kanałach komunikacji, w telewizji, prasie i Internecie. Ukazywały rosnącą cały czas atrakcyjność regionu zarówno w sferze turystycznej, jak i gospodarczej.
Bieszczady i Roztocze są pięknym, niezanieczyszczonym, przyjaznym turystom,
a jednocześnie niezatłoczonym miejscem, które chcemy jednocześnie rozwijać, ale też zadbać , aby turyści nie musieli rozpychać się łokciami na szlaku. Dywersyfikujemy nasze atuty. Piękne szlaki są w Bieszczadach , ale i w Beskidzie, gdzie zapraszamy. Czas pandemii został przez przedsiębiorców wykorzystany, by podnosić standard usług, by szukać nowych atrakcyjnych rozwiązań. My jako samorząd niezmiennie działamy, aby stwarzać dobre warunki do inwestowania, do rozwijania swoich biznesów, do promowania atutów regionu – mówił podczas debaty marszałek Władysław Ortyl.
Województwo promowały trzy 30-sekundowe spoty telewizyjne, emitowane w TVP2 i Polsacie, oraz trzy 15-sekundowe spoty radiowe nadawane przez RMF i Radio Zet. Spoty przedstawiały region (m.in. Rzeszów, Sanok, Bieszczady i Roztocze Południowe) jako region przyjazny turystyce dzięki wyjątkowym walorom przyrodniczym oraz bogatej ofercie hotelarskiej i kulinarnej, a także rozwijający się gospodarczo i stwarzający dobre warunki do życia i pracy. Widzowie TVP 2 zobaczyli spoty regionu 90, a Polsatu aż 155 razy. Dodatkowo materiały emitowane były 2 tys. razy w stacjach tematycznych Grupy Polsat. Spoty radiowe słuchacze Radia RMF usłyszeli 196 razy, a Radia Zet – 216 razy.
Kolejne trzy spoty promowały region na kanale Youtube, zyskując niemal 600 tys. odsłon oraz umożliwiając użytkownikom łatwe znajdywanie atrakcji na stronach regionu. Turystykę oraz walory gospodarcze, zaprezentowano także w 15 artykułach w prasie o profilu biznesowym, turystycznym i lifestyle’owym (m.in. w takich tytułach jak: Elle, Glamour, National Geographic Traveller, Kaleidoscope i Puls Biznesu) oraz na portalach branżowych. Częścią kampanii były także reklamy na autobusach w wybranych miastach w Polsce oraz spoty emitowane w pociągach Pendolino. Za kreację i realizację kampanii odpowiedzialna była Agencja Reklamowa MDI Group z Krakowa.
Promocja działa wielotorowo. Jej celem może być zbudowanie świadomości, utrwalenie albo przypomnienie. My jesteśmy już na tym etapie, że chcemy przypominać o Podkarpaciu, że region ten ma tak piękne miejsca i wewnętrzne regiony, które są świetnie znane i rozpoznawane w Polsce i na świecie. Zarówno pandemia, jak i działania innych regionów, miast, miejsc powodują, że musimy o sobie przypominać. Musimy pokazywać, że mamy coś nowego do zaoferowania, kolejne atrakcje do odkrycia, ciekawe pomysły i idee. O tym cały czas trzeba przypominać a my na tym etapie właśnie jesteśmy – podkreśla ekspert działań PR prof. UW dr hab. Dariusz Tworzydło.
W swojej formie kampania nawiązywała do coraz bardziej popularnego trendu turystyki wrażeń. Jej esencją są komunikaty przefiltrowane przez emocje i wspomnienia występujących w spotach bohaterów, pokazujące indywidualny odbiór danego miejsca. Nawiązywało do tego hasło kampanii, czyli bazująca na nazwie województwa obietnica „Będziesz pod wrażeniem” – mówił w czasie konferencji marszałek Władysław Ortyl.
Gośćmi pierwszej części debaty o promocji regionu obok marszałka województwa podkarpackiego Władysława Ortyla byli Adam Hamryszczak – prezes Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, prof. UW Dariusz Tworzydło, ekspert ds. PR, oraz Aleksandra Jankowska z MDI Group Sp. z o.o., krakowskiej agencji reklamowej, która realizowała kampanię.
W czasie debaty dyskutowano o tym, jak szukać nowych rozwiązań w turystyce w dobie PO pandemii, między innymi o roli akcji promocyjnych i poszukiwaniach innowacji, by podnieść atrakcyjność oferowanych usług.
W drugiej części debaty wzięli Witold Muszyński - Stara Kuźnia Pstrągownia, Dorota Czyż przedstawiciel Uzdrowiska Horyńca Zdroju oraz Daniel Wojtas - Eko Marina Polańczyk.
Wielkim atutem Podkarpacia jest polska część Karpat Wschodnich, najbardziej dzikich gór w Europie. Tu, na Podkarpaciu, zaczyna się łańcuch najbardziej dzikich gór w Europie, który ciągnie się od Bieszczad aż po Rumunię – podkreśla Daniel Wojtas. I dodaje: – A w środku tych dzikich gór mamy prawdziwą perełkę: największy sztuczny zalew w Polsce – Jezioro Solińskie - mówił Daniel Wojtas, pomysłodawca nowoczesnej Eko Mariny w Polańczyku.
Nad Jeziorem Solińskim Wojtas stworzył nowoczesną Eko Marinę Polańczyk – innowacyjną hybrydę przystani żeglarskiej i pływających basenów. Baseny są zaopatrywane w wodę z Jeziora Solińskiego i są bardzo bezpieczne, także dla dzieci. Wokół nich znajduje się duża plaża, umożliwiająca wypoczynek nad wodą. Daniel Wojtas przyznaje, że chciał „otworzyć” Jezioro Solińskie dla zwykłych turystów, gdyż – choć sam jest żeglarzem – dostrzega, że ze względu na ruch żeglarski, puszczony w Bieszczadach „na dziko”, ich dostęp do Jeziora Solińskiego jest mocno ograniczony.
Dorota Czyż, prezes Zarządu Uzdrowiska Horyniec Sp. z o.o., wskazywała rolę gmin uzdrowiskowych, na których terenie znajdują się zabytki świadczące o wielokulturowości tych ziem oraz bogata fauna i flora sprzyjająca wypoczynkowi. atrakcyjny zarówno pod względem biznesowym, jak również turystyczno-rekreacyjnym.
Gminy uzdrowiskowe to miejsca, które na swoich obszarach skupiają zabytki, obiekty sakralne świadczące o wielokulturowości, gdzie można podziwiać zróżnicowane ukształtowanie terenu oraz bogatą faunę i florę, co w naturalny sposób wpływa na komfort wypoczynku, rekreacji, jak też rehabilitacji kuracjuszy – podkreśla Dorota Czyż.
Atutem Horyńca Zdroju jako gminy uzdrowiskowej jest, zdaniem pani prezes, jej położenie w otulinie Roztoczańskiego Parku Krajobrazowego oraz Obszaru Natura 2000. W Horyńcu Zdroju funkcjonują trzy podmioty lecznictwa uzdrowiskowego, ale prym wiedzie „Uzdrowisko Horyniec” Sp. z o.o., które świadczy usługi lecznicze i rehabilitacyjne w zakresie chorób narządu ruchu, reumatycznych, neurologicznych i kardiologicznych.
Jego znakiem szczególnym jest - podkreśla Dorota Czyż - innowacyjne połączenie tradycji z nowoczesnością, czyli tradycyjnej rehabilitacji uzdrowiskowej z wykorzystaniem własnych surowców naturalnych – najstarszej w kraju borowiny typu nizinnego oraz wody siarczkowo-siarkowodorowej, ze zrobotyzowaną i zautomatyzowaną formą rehabilitacji na najwyższym światowym poziomie.
Z kolei Witold Muszyński, właściciel Starej Kuźni Pstrągownia w Pstrągowej zaznaczył, że największymi, wręcz unikalnymi atutami Podkarpacia, są przyroda oraz tradycja i kultura.
Promocja jest przedsiębiorcom z branży turystycznej bardzo potrzebna. Mocno odczuliśmy skutki pandemii i mocno walczymy, aby docierać do turystów. Mamy wiele atutów, o których wielu ludzi nie wie. Nawet sami rzeszowianie nie wiedzą, iż w tej podrzeszowskiej okolicy nieskazitelna przyroda przypomina włoską Toskanię. Coraz częściej ludzie szukają miejsc kameralnych, takich jak nasze, aby poczuć slow life – zaznaczył Witold Muszyński.
W Pstrągowej, położonej zaledwie 30 km od Rzeszowa mamy nieskazitelną przyrodę, porównywalną z Toskanią, bo te nasze pagórki są naprawdę urocze, a kiedy kwitnie rzepak, wygląda to naprawdę pięknie. Niekiedy widać stąd Tatry. Sami rzeszowianie często nie wiedzą, że „tuż za płotem” jest możliwość doświadczenia takiej przyrody – podkreślał Witold Muszyński.
Goście debaty rozmawiali także o tym, co powinno się zmienić, na co warto zwrócić uwagę by turystyka na Podkarpaciu miała jeszcze większe szanse rozwoju.
Kampania promocyjna sfinansowana została ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WP 2014-2020, Oś priorytetowa I. Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka, Działanie 1.3. Promowanie przedsiębiorczości, projekt pn. "Promocja Gospodarcza Województwa Podkarpackiego”.
Tekst: Aleksandra Gorzelak – Nieduży
Foto: Anna Magda
Video: Mateusz Romankiewicz
Biuro Prasowe UMWP