Jak stworzyć produkt odpowiadający na potrzeby klientów, gdzie i jak go promować, jak nie dać się pokonać konkurencji oraz znaleźć rynek zbytu dla swoich wyrobów – tego mogli dowiedzieć się uczestnicy szkolenia, które w ramach unijnego projektu TRADEIT odbyło się w urzędzie marszałkowskim. W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele małych firm rodzinnych orz spółdzielni produkujących wyroby mleczarskie i serowarskie na Podkarpaciu.
W wielu miejscach Europy konsumenci bardzo aktywnie i świadomie poszukują produktów tradycyjnych. Jest na nie duże zapotrzebowanie. U nas ta gałąź produkcji wciąż jest zbyt mało rozwinięta. Mamy świetne tradycje produkcji wysokiej jakości żywności tradycyjnej, małe i większe firmy, które ją wytwarzają, konsumentów, którzy jej poszukują, ale ten rynek jest wciąż dużo skromniejszy niż na zachodzie Europy. Tym bardziej chcemy wspierać i zachęcać do działania lokalnych wytwórców żywności tradycyjnej. Państwa wyroby cenowo z pewnością nie będą mogły konkurować z tymi z hipermarketów, ale z pewnością wysoka jakość z czasem znajdować będzie coraz więcej odbiorców – mówił podczas warsztatów Członek Zarządu Województwa Podkarpackiego Lucjan Kuźniar.
Szkolenie dla przedstawicieli podkarpackiej branży mleczarskiej prowadził dr Tomasz Wierzejski prodziekan Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.
Państwo niewątpliwie mają w sobie pasję, dzięki której tworzą wysokiej jakości produkty tradycyjne. Bardzo ważna jest świadomość rynku, wiedza, czego konsument od nas potrzebuje. To nie oznacza obniżania jakości, aby z lepszą ceną móc wejść do danej sieci sklepów. Chodzi raczej o to, aby starać się trafić w oczekiwania tej grupy odbiorów, która może być zainteresowana Państwa produktem. To bardzo trudne, ale te poszukiwania mają szansę na sukces, bo jest dziś wzmożone zainteresowanie żywnością wysokiej jakości. Sedno sprawy tkwi więc w stworzeniu relacji producenta i konsumenta, aby dotrzeć do naprawdę zainteresowanych klientów- mówił w trakcie warsztatów dr Tomasz Wierzejski.
W ramach projektu TRADEIT producenci tradycyjnych wyrobów mleczarskich z Podkarpacia mogą w czerwcu tego roku wziąć udział w konferencji i warsztatach dla mleczarzy z całej Europy. Odbędą się one w Poznaniu. Chętni będą mogli także spotkać się z producentami różnych wyrobów tradycyjnych, głównie mleczarskich i wędliniarskich, w Barcelonie.
Celem projektu TRADEIT jest wsparcie Państwa, czyli producentów żywności tradycyjnej, poprzez danie wiedzy, dzięki której będą Państwo mogli jak najlepiej rozwinąć swoje firmy. Naszą wspólną ambicją powinno być to, abyśmy nie kupowali w sklepach tylko produktów tradycyjnych z Francji, Niemiec, Włoch czy Grecji, produkty, które oznaczone są specjalnymi etykietkami miejsca wytwarzania czy pochodzenia. Chcemy przecież, aby były to także nasze polskie tradycyjne specjały. A to zależy także od Państwa – podkreślał mówiąc do uczestników warsztatów koordynator projektu dr Andrzej Fetliński.
Projekt TRADEIT został zainspirowany i jest finansowany bezpośrednio przez komisję Europejską. Oprócz Polski uczestniczą w nim Portugalia, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania, Irlandia, Niemcy oraz Finlandia. Projekt będzie trwał do 2016 roku. Celem projektu jest wsparcie producentów żywności tradycyjnej z sektorów mleczarskiego, mięsnego i piekarniczego, dzięki któremu firmy z tej gałęzi przemysłu spożywczego z Europy staną się bardziej konkurencyjne.
Aleksandra Gorzelak –Nieduży
Fot. Sebastian Kieszkowski
Biuro prasowe UMWP