Mieszkańcy Przemyśla obserwowali dzisiaj niecodzienne wydarzenie budowlane. Na Sanie ustawiana była zmontowana wcześniej kładka rowerowa. Obracanie ważącej 175 ton konstrukcji tak, aby połączyła oba brzegi rzeki było nie lada wyzwaniem dla wykonawcy robót i zajęło kilkanaście godzin. Nowa przeprawa połączy Zasanie z prawobrzeżnym Starym Miastem. Ma być gotowa jesienią.
Kładka powstaje w ramach projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej”. Konstrukcję kładki tworzy stalowy pylon o wysokości 38 metrów. Sama kładka wykonana jest niemal w całości z drewna klejonego. Ten materiał został wybrany nieprzypadkowo.
Obszar, na którym budujemy kładkę jest objęty programem Natura 2000, dlatego drewno było takim naturalnym wyborem, gdyż kładka będzie dobrze się komponować z otaczającą przyrodą – tłumaczy Mirosław Gucwa menedżer projektu z firmy SKANSKA.
Z powodu programu Natura 2000 montaż kładki odbywał się wzdłuż brzegu Sanu, aby nie ingerować w koryto rzeki. Po jej zbudowaniu rozpoczął się kilkunastogodzinny, niecodzienny proces obracania kładki i ustawiania jej nad Sanem. Wśród wielu obserwatorów tego niecodziennego przedsięwzięcia oprócz mieszkańców miasta byli także parlamentarzyści, radni sejmiku Województwa Podkarpackiego, a także przedstawiciele samorządu Przemyśla z prezydentem Robertem Chomą. Zarząd województwa reprezentował wicemarszałek Wojciech Buczak oraz marszałek Władysław Ortyl.
Cieszymy się, że innowacyjne rzeczy na Podkarpaciu nie sprowadzają się tylko do Przemysłu, ale także do innych dziedzin, chociażby takich jak budownictwo, czego przykład mamy w Przemyślu. Wierzę, że ta kładka będzie dobrze służyła mieszkańcom miasta, łącząc obie jego części – mówił marszałek Ortyl.
To bardzo ważna inwestycja dla mieszkańców Przemyśla. Cieszymy się, że miasto wzbogaci się o tak ciekawy architektonicznie obiekt – podkreślał z kolei prezydent Przemyśla Robert Choma.
Budowa kładki wraz z otaczającą ją infrastrukturą, m.in. Miejscem Obsługi Rowerzystów będzie kosztować 4,8 mln złotych. Większość pieniędzy pochodzi z Funduszy Unijnych. Inwestycja jest częścią większego projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej”, w ramach którego na Podkarpaciu ma powstać blisko 460 kilometrów oznakowanej trasy rowerowej. Podobne projekty powstają także w czterech innych województwach Polski Wschodniej, tak aby ostatecznie stworzyć „rowerową autostradę” biegnącą przez atrakcyjne turystycznie tereny wschodniej części kraju.
tekst/fot.
Monika Konopka
biuro prasowe UMWP