Nowa przeprawa przez San w Przemyślu jest już otwarta dla pieszych i rowerzystów. Jako pierwsi przeszli przez nią marszałek Władysław Ortyl i prezydent Przemyśla Robert Choma. Towarzyszyli im dziennikarze i mieszkańcy miasta, w tym kilku rowerzystów.
Kładka połączyła dwa popularne w Przemyślu deptaki: Wybrzeże Józefa Piłsudskiego z Wybrzeżem Ojca Św. Jana Pawła II. Pierwsi mieszkańcy Przemyśla, którzy przeszli nową przeprawą przez San, mówili, że cieszą się bardzo z tej inwestycji.
Bardzo ładna kładka. Od początku obserwowałem jak ją budują, pożyteczna rzecz i cieszę się, że powstała – mówił Jerzy Kuzio, jeden z pierwszych rowerzystów, który przejechał po kładce.
Bardzo jest potrzebna ta kładka, bardzo mi się podoba i cieszę się, że tylko piesi i rowerzyści będą się mogli po niej poruszać – mówi Elżbieta Jop.
Kładka jest elementem dużego projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej”, czyli Green Velo, który na Podkarpaciu ma blisko 460 kilometrów oznakowanej trasy rowerowej.
Cieszymy się, że poszczególne elementy trasy rowerowej w Polsce Wschodniej możemy oddawać do użytku. Ten szlak ciągnący się przez pięć województw, w tym Podkarpackie, będzie naprawdę wielką atrakcją dla turystów, a powstała infrastruktura będzie służyła także mieszkańcom poszczególnych miejscowości, tak jak kładka w Przemyślu – mówił marszałek W. Ortyl.
Oddana do użytku kładka waży 175 ton i jest zbudowana z drewna klejonego, aby dobrze komponowała się z zabytkową zabudową miasta.
To świetna przeprawa, architektonicznie jest bardzo ciekawa, bo koresponduje z zabytkowymi budynkami Przemyśla. Cieszymy się, że powstała, zwłaszcza, że nie wydaliśmy na tę inwestycję żadnych pieniędzy z budżetu miasta – podkreślał prezydent Przemyśla Robert Choma.
Oprócz kładki powstała wokół niej dodatkowa infrastruktura, tzw. MOR czyli Miejsce Obsługi Rowerzystów. Wykonawcą przeprawy była firma SKANSKA, która budowała ją w nietypowy sposób, nad brzegiem rzeki, a dopiero po zbudowaniu kładkę obrócono i ustawiono w poprzek rzeki. Taki montaż był konieczny ze względu na fakt iż teren ten jest objęty programem NATURA 2000. Koszt budowy kładki i dodatkowej infrastruktury to 4,8 mln zł. Większość tej kwoty pochodzi ze środków unijnych.
Galerę zobaczysz tutaj na naszym Facebooku.
Monika Konopka
Biuro prasowe