Przebudowa skrzyżowania i instalacje sygnalizacji świetlnej zintegrowanej z systemem obsługi przejazdu kolejowego - taka propozycja padła dziś podczas sesji rady gminy Tuszów Narodowy. Propozycja dotyczy przejazdu kolejowego na remontowanej linii L25 i skrzyżowania dróg w Tuszowie Narodowym. Dotychczasowe propozycje w planowanym remoncie tego odcinka spotykały się ze sprzeciwem społeczności gminy Tuszów Narodowy.
Trwa remont linii kolejowej L25. Kończą się prace przy odcinku Mielec – Dębica, wkrótce rozpocznie się procedura ws. fragmentu Mielec – Padew Narodowa. Przy planowaniu tego remontu sporo problemów nastręczają przejazdy kolejowe, które w myśl obecnych przepisów prawnych nie mogą funkcjonować w takiej formie jak dotychczas. To nie jedyny taki problem. Podczas toczącego się remontu, podobne występowały także na odcinku Mielec – Dębica np. w Rzemieniu. Wcześniejsze propozycje rozwiązania tej sytuacji w Tuszowie Narodowym przez PKP Polskie Linie Kolejowe spotkały się ze protestami mieszkańców i sprzeciwem władz gminy. Dziś temat przejazdu kolejowego był omawiany na sesji rady gminy w Tuszowie Narodowym. W imieniu PKP PLK odpowiedzi udzielał Mateusz Wanat dyrektor regionu południowego Centrum Realizacji Inwestycji w PKP Polskie Linie Kolejowe. Samorząd Województwa reprezentował wicemarszałek Piotr Pilch, obecni byli także radni województwa Maria Napieracz i Jan Tarapata oraz dyrekcja departamentu dróg i zbiorowego Transportu Publicznego UMWP.
To nie jest jedyny przypadek w Polsce. Naszym zadaniem jest takie przygotowanie inwestycji, aby pogodzić oczekiwania społeczne z przepisami, w ramach których musimy się poruszać. Ten przypadek w Tuszowie Narodowym jest szczególnie trudny. Bo przejazd i tory znajdują się bardzo blisko drogi powiatowej. Proponujemy stworzyć skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną, która będzie zsynchronizowana z sygnalizacją na przejeździe czyli czerwonymi światłami i rogatkami. Skrzyżowanie będzie wymagało przebudowy, konieczne będzie stworzenie dodatkowych pasów czyli prawo- i lewoskrętów. Tu liczymy na współpracę w tej kwestii samorządu gminy jak i powiatu przy wsparciu pana marszałka – powiedział dyr. Mateusz Wanat. Jak zaznaczył część przebudowy związana bezpośrednio z przejazdem byłaby zrealizowana przez PKP PLK w ramach projektu remontu linii, natomiast pozostała część będzie zupełnie nowym zadaniem dla samorządów.
To jest bardzo dobra propozycja. Chcę podkreślić, że Samorząd Województwa nie jest inwestorem. My udzielamy wsparcia na ten cel w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego. Remont na odcinku Mielec – Dębica to koszt ponad 300 mln zł, z czego wspomniane dofinansowanie to 85 procent. Planując remont na kolejnym odcinku Mielec – Padew wchodzimy już w poziom przetargu pod specjalnym nadzorem Unii Europejskiej stąd też ta inwestycja będzie podległa dokładnej analizie i kontroli. To nie jest zwykły projekt, będzie pierwszy w takiej formule w naszym regionie – tłumaczył na sesji wicemarszałek Piotr Pilch.
Prowadzona inwestycja nie może być kłopotliwa dla mieszkańców. Dziękuję PKP PLK, że padło to zobowiązanie. To dla nas budujące, że rysuje się tu krajobraz porozumienia – mówił wójt Tuszowa Andrzej Głaz.
Wielokrotnie mówiono o koniecznej współpracy z powiatem, ale na sesji nie było jednak obecnych przedstawicieli starostwa.
Apeluję, by starosta zorganizował spotkanie, na które przyjedziemy z PKP PLK, by rozmawiać o szczegółach. Prośba do wójta, by działał, bo tu nie ma czasu na zwłokę. Rola starostwa jest bardzo istotna - podsumował Piotr Pilch.
Tekst i foto: Tomasz Leyko