Inwestycje związane głównie z transportem publicznym najbardziej interesowały mieleckich radnych w kontekście nowej perspektywy finansowej. Marszałek Władysław Ortyl był dziś gościem sesji rady miasta Mielec i prezentował założenia programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-27.
FEP to nowa wersja programu, który w poprzednich rozdaniach unijnych pieniędzy funkcjonował jako Regionalny Program Operacyjny. Zarząd przyjął jego wstępną wersję, która została poddana konsultacjom. Trwa szczegółowa analiza wszystkich uwag, które w trakcie konsultacji zostały zgłoszone, a w połowie marca ostateczna wersja programu zostanie zgłoszona do Komisji Europejskiej.
Przypomnijmy, że w ramach tego programu na Podkarpacie trafi 2, 181 mld euro. Jest to większa kwota niż w poprzedniej perspektywie. Program wskazuje priorytety na które zaplanowano konkretne kwoty wsparcia, m.in. rozwój zrównoważony terytorialnie (318 mln euro), konkurencyjna i cyfrowa gospodarka (236,4 mln), energia i środowiska (513 mln) oraz mobilność i łączność (234 mln).
Sześć lat to wbrew pozorom krótki okres dlatego trzeba te pieniądze szybko i sprawnie wydać. Sporo środków jest przeznaczonych na energię i środowisko. Ma to związek z realizacją przez Komisję Europejską polityki tzw. zielonego ładu. Ta perspektywa premiuje tzw. gotowość projektową czyli przygotowane już wcześniej dokumentację projektowe, które są gotowe do realizacji – podkreślił marszałek Władysław Ortyl.
Radni pytali o możliwość poprawy układu drogowego wokół Specjalnej Strefy Ekonomicznej, perspektywę budowy nowego mostu na Wisłoce od strony południowej a także o potencjalne przedłużenie ruchu pociągów pasażerskich do Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
O połączeniu drogi na most w Złotnikach, a tym samym dwóch obwodnic w rejonie lotniska już wiele razy wspominałem. Jest to bardzo dobra myśl. To jest koncepcja na poziomie samorządu miasta, także gminy Mielec. Jeśli powstanie konkretny plan, analiza to następnym krokiem będzie nasze wspólne porozumienie w celu realizacji tego przedsięwzięcia. Jest to dojazd do terenów inwestycyjnych więc możliwości finansowych jest dużo, niekoniecznie ze środków unijnych – deklarował marszałek.
Sprawa z uruchomieniem pociągów pasażerskich przez bocznicę kolejową w Specjalnej Strefie Ekonomicznej jest bardziej skomplikowana.
Prowadzimy na ten temat rozmowy z mieleckim oddziałem ARP. Jest to trudny temat, z uwagi na przepisy, także dość kosztowny, ale nie jest nierealny. Koncepcja w głowach wielu osób rodziła się jeszcze w poprzednik wieku. Rozmawiamy, szukamy optymalnych rozwiązań. Pamiętajmy, że ta linia jest niezelektryfikowana, a z funduszy unijnych nie możemy kupić pociągów spalinowych – dodał marszałek Władysław Ortyl.
Po przyjęciu ostatecznej wersji FEP marszałek zadeklarował udział w kolejnym spotkaniu z mieleckimi radnymi.
Autor tekstu i zdjęć: Tomasz Leyko
Biuro Prasowe UMWP