Za oknem deszcz i plucha, a wicemarszałek Wojciech Buczak wraz z aktorką Joanna Jabłczyńską i kabareciarzami z Kabaretu Skeczów Męczących przemierzają podkarpacką część szlaku Green Velo. Wszystko po to, aby atuty trasy rowerowej oraz atrakcje regionu zaprezentować widzom programu TVP 2 „Pytanie na śniadanie”. Kamera urzędu marszałkowskiego towarzyszyła nagraniom programu na rzeszowskim rynku oraz na trasie, wiodącej przez bulwary nad Wisłokiem.
Emisja materiałów z podkarpackiej trasy Green Velo już w sobotę, 31 października 2015, na antenie TVP 2.
Długość trasy przebiegającej przez województwo podkarpackie wynosi prawie 460 km. Przebiega ona przez powiaty lubaczowski, jarosławski, przemyski, Miasto Przemyśl, rzeszowski, Miasto Rzeszów, łańcucki, leżajski, niżański, stalowowolski oraz tarnobrzeski.
A Green Velo to liczący prawie 2 tysiące kilometrów trasa rowerowej, która swój bieg rozpoczyna w Elblągu (w warmińsko-mazurskim) i kończy w Końskich (świętokrzyskie). Trasa rowerowa to projekt, który połączył we wspólnym wysiłku pięć województw Polski Wschodniej – warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Dzięki wspólnemu wysiłkowi Polska Wschodnia zyskała jedną, spójną trasę rowerową, która łączy wiele niepowtarzalnych atrakcji, zabytków, krajobrazów, smaków, a nade wszystko niezwykłych wrażeń, które pozostają po jej obejrzeniu.
Cała trasa jest dobrze oznakowana. Jej nawierzchnia jest zróżnicowana. Współtworzą ją lokalne drogi o nawierzchni bitumicznej, nieutwardzone drogi leśne i polne oraz miejskie ścieżki rowerowe. Częścią trasy są pieszo-rowerowe kładki, wśród nich ta w Przemyślu. Na terenie Podkarpacia znajduje się 48 tzw. MOR-ów czyli Miejsc Obsługi Rowerzystów. Można w nich odpocząć przez kolejnym etapem jazdy. Są to zwykle wiaty chroniące rowerzystów, ławki, stojaki i tablice opisujące najciekawsze elementy, jakie czekają na danym odcinku trasy.
Projekt „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej” powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Koszt budowy infrastruktury na podkarpackim odcinku trasy to 74 mln złotych. 85 procent tej kwoty to środki unijne, 10 procent pochodzi z budżetu państwa, a kolejne 5 procent z budżetu województwa.
Aleksandra Gorzelak –Nieduży
fot.Michał Mielniczuk
Biuro Prasowe UMWP