15 dni, ponad 50 miejsc i atrakcji turystycznych, niemal 3 tys. km podróży, smaki i zapachy podkarpackich produktów regionalnych i potraw, doprawione podkarpacką gościnnością to przepis na nawiązanie relacji biznesowych i turystycznych. W październiku grupa chińskich touroperatorów odbyła 2-tygodniową podróż po Podkarpaciu. Wizyta gości z Dalekiego Wschodu to kolejny krok w kierunku rozwoju polsko-chińskiej współpracy, a także doskonała okazja do promocji inteligentnych specjalizacji województwa i najlepszych produktów turystycznych regionu.
Przedstawicieli chińskiej branży turystycznej na Podkarpaciu w imieniu Zarządu Województwa Podkarpackiego powitał Stanisław Kruczek, Członek Zarządu, który w rozmowach z gośćmi podkreślił znaczenie inteligentnych specjalizacji Podkarpacia, w szczególności jakości życia, która obejmuje produkcję zdrowej i ekologicznej żywności oraz zrównoważoną i odpowiedzialną turystykę. W trakcie spotkania z władzami województwa chińska delegacja podzieliła się swoimi wrażeniami po zwiedzaniu Rzeszowa i Zamku w Łańcucie. Touroperatorzy nie kryli swojego zachwytu i zainteresowania nawiązaniem relacji biznesowych w branży turystycznej. W programie pobytu znalazła się także konferencja prasowa z udziałem podkarpackich mediów.
Podkarpackie wojaże chińska delegacja rozpoczęła od stolicy regionu i rzeszowskich zabytków oraz spaceru po Parku Naukowo-Technologicznym Rzeszów-Dworzysko. Następnie grupa zwiedziła łańcucki zamek, poznała tradycje kupieckie i mieszczańskie w Jarosławiu, potem śladami wojennych zawirowań trafiła do Przemyśla, z którego wyruszyła na obowiązkowy podkarpacki przystanek czyli w Bieszczady, gdzie aktywnie spędziła czas wspinając się na bieszczadzkie szczyty i podziwiając bieszczadzkie morze. Kolejnymi przystankami na trasie był Sanok i jego atrakcje artystyczne i ludowe, szklane tradycje Krosna i prehistoria w Karpackiej Troi. Dalej trasa podróży wiodła przez Małopolskę – m.in. Gorlice, Biecz, Sękową, Kwiatoń, Uście Gorlickie oraz słowacką część Karpat - Bardejów, Preszów i Koszyce.
Rocznie po całym świecie podróżuje ponad 130 mln Chińczyków. Specjaliści wymieniają trzy główne trendy w dynamicznie rozwijającej się chińskiej turystyce wyjazdowej: turystykę związaną z uprawianiem sportów zimowych, turystykę medyczną - zarówno zabiegi w klinikach, jak i rehabilitację i odpoczynek w ośrodkach uzdrowiskowych oraz turystykę edukacyjną dla dzieci i młodzieży. Z uwagi na rosnące w Chinach zainteresowanie Europą Wschodnią, w tym Polską wizyta na Podkarpaciu może zaowocować konkretnymi umowami i chińskimi turystami odwiedzającymi województwo podkarpackie. Unikatowe walory naszego regionu stanowią odpowiedź na rosnące potrzeby chińskich turystów. Z myślą o swoich przyszłych klientach touroperatorzy obejrzeli muzealne zbiory, zabytkowe zamki, kościoły i cerkwie, przemierzyli turystyczne szlaki, podziwiali piękno podkarpackiej przyrody, poznawali kulturę, historię i tradycję oraz smakowali regionalną kuchnię. Taka podróż to okazja aby dowiedzieć się jak najwięcej o regionie i przygotować konkretne oferty dla swoich klientów.
Wizyta przedstawicieli chińskiej branży turystycznej na Podkarpaciu zorganizowana została przez Stowarzyszenie Euroregion Karpacki we współpracy z Województwem Podkarpackim. Wydarzenie współfinansowano ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020.
Fot. Joanna Sitarz, Adam Hadław, Stowarzyszanie Euroregion Karpacki