W Łańcucie powstanie nowy wiadukt. O jego budowę zabiegali mieszkańcy od otwarcia autostrady A4. Wzmożony ruch przez przejazd na linii kolejowej nr 91 i tworzące się korki przy zamkniętych rogatkach uprzykrzały życie kierowcom i pieszym. Już w kwietniu 2023 kierowcy będą mogli korzystać z wiaduktu.
Dziś podpisano umowę na realizację projektu. W tym szczególnym dla Łańcuta i okolic wydarzeniu wziął udział minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk. Obecni byli także posłowie Kazimierz Gołojuch i Piotr Babinetz, wicewojewoda Jolanta Sawicka, wiceprzewodniczący sejmiku województwa Jerzy Cypryś, starosta łańcucki Adam Krzysztoń, wicestarosta Łańcucki Barbara Pilawa-Kraus, burmistrz Łańcuta Rafał kumek, wójtowie gmin Łańcut Jakub Czarnota, Czarna Edward Dobrzański, Żołynia Piotr Dudek, sekretarz gminy Rakszawa Bożena Więcław-Babiarz, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Arnold Bresch, dyrektor Regionu Centralnego Krzysztof Pietras, prezes zarządu INTOP TARNOBRZEG Grzegorz Bukała oraz dyrektor PZDW Piotr Miąso.
Swoje podpisy pod umową złożyli marszałek Władysław Ortyl, dyrektor PZDW Piotr Miąso, dyrektor Regionu Centralnego oraz prezes zarządu firm INTOP TARNOBRZEG Grzegorz Bukała.
Dzisiaj realizujemy przedsięwzięcia , które zmieniają nie tylko polskie drogi, ale także otoczenie i kolej. Bardzo się cieszę, ze możemy realizować takie zadania na Podkarpaciu jak i w całym kraju – mówił Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Ta inwestycja była zapowiadana od wielu lat. Przypomnę, że przez ten przejazd dziennie przejeżdża co pół godziny w godzinach szczytu nasza kolej aglomeracyjna. Chcielibyśmy, by bezpieczeństwo i płynność przejazdu zostały jak najszybciej uzyskane – powiedział marszałek Władysław Ortyl podczas uroczystego podpisania umowy, które zorganizowano właśnie w miejscu gdzie powstanie wspomniana inwestycja. Jest to już kolejne przedsięwzięcie Województwa Podkarpackiego współrealizowana z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich i PKP pełnią funkcję zamawiającego – PZDW jest Liderem, a PKP partnerem realizowanego projektu.
To jest bardzo ważna inwestycja, gdyż zabiegano o nią pół wieku. Wielogodzinne oczekiwania samochodów na przejazd sięgają od sześciu do dziewięciu godzin na dobę. Inwestycja umożliwi płynność przejazdu, a co za tym idzie bezpieczeństwa na tym przejeździe – mówił poseł Kazimierz Gołojuch.
Całkowita wartość zadania to ponad 36 mln zł brutto, w ponad 9, 2 mln złotych sfinansuje PKP PLK S.A. W planach jest zdobycie dofinansowania inwestycji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Prawie 27 mln złotych na budowę wykładają samorządy. Województwo Podkarpackie przeznaczy na ten cel ponad 24 mln złotych, a pozostałe 2 mln złotych to wspólny wkład powiatu łańcuckiego i miasta Łańcuta – po 500 tysięcy złotych, oraz gmin: Łańcut, Czarna, Żołynia, Białobrzegi oraz Rakszawa (po 200 tysięcy złotych).
To skrzyżowanie było problematyczne od lat 70 XX w. Pomimo wielu prób i protestów, turyści często męczyli się przez zamykane rogatki. Około dwa lata temu młodzi inżynierowie Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich wpadli na rozwiązanie, którego wizja tworzy się dziś – powiedział starosta łańcucki Adam Krzysztoń– który wypowiadał się w imieniu partycypujących samorządów.
Zakres prac przewidzianych inwestycji obejmuje m.in.: budowę odcinka drogi wojewódzkiej nr 877 o długości około 0,7 km , ścian oporowych, odcinka drogi powiatowej nr 1536R (ul. Kolejowa) o długości około 0,28 km, wiaduktu drogi powiatowej nr 1536R, wiaduktu kolejowego w ciągu linii kolejowej 91 Kraków Główny – Medyka. Wybudowane zostanie także droga gminna, a także przebudowana infrastruktura techniczna drogi i linii kolejowej oraz zabezpieczenie sieci uzbrojenia terenu.
Wykonawcą robót jest firma INTOP Tarnobrzeg Sp. z o.o., natomiast inżynierem kontraktu jest konsorcjum firm: INKO Consulting Sp. z o.o. i MP Consulting Sp. z o.o..
Mamy duże doświadczenie w tego typu robotach, gdyż ostatnim czasie wykonaliśmy aż dwie takie inwestycje. Celem projektu jest wybudowanie wiaduktu kolejowego, czyli stworzenie przejazdu dla samochodów, który będzie ulokowany pod torami – powiedział Grzegorz Bukała prezes zarządu firm INTOP TARNOBRZEG.
Projekt inwestycji zakłada wspomnianą już budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 877 (w klasie G) o długości około 0,7 km (w tym chodniki, ścieżki pieszo-rowerowe, jezdnia, dodatkowa jezdnia, skrzyżowania itd.) – klasa drogi G, budowa wiaduktu kolejowego w/c Lk91 Kraków Główny – Medyka oraz wiaduktu drogowego w ciągu ul. Kolejowej wraz z jej nowym odcinkiem, przebudowę układu dróg gminnych w tym skrzyżowania z ul. Kasprowicza. Wykonawcy na realizację zadania mają czas do końca marca 2023 roku.
Tekst i zdjęcia: A. Magda
Video: M. Romankiewicz
Biuro Prasowe UMWP