Od środy, 1 września wróciło połączenie kolejowe Mielec-Dębica. Mieszkańcy Mielca już rano mogli wsiąść do pierwszego pociągu i cieszyć się z nowych możliwości komunikacyjnych miasta. Powrót połączeń świętowano uroczyście na stacji w Mielcu.
Dokładnie o 5.44 pierwszy pociąg z Dębicy wjechał na odnowiony mielecki peron. O 5.50 pierwsi pasażerowie z Mielca pojechali w kierunku Dębicy. Choć modernizacja linii L25 jeszcze trwa, pociągi będą już na stałe kursować na trasie Mielec – Dębica. Uroczystość oficjalnie otwierająca przywrócone po 12 latach połączenia kolejowe odbyła się na stacji PKP w Mielcu. Jedną z atrakcji powrotu pociągów do Mielca był przejazd drezynami kolejowymi. Marszałek Władysław Ortyl wraz z europosłem Tomaszem Porębą oraz kilkoma innymi gośćmi wjechali drezynami na stację i przecięli symboliczną wstęgę.
Zabierając głos marszałek Ortyl, który od lat angażował się w przywrócenie połączeń, mówił o tym, jak wiele starań trzeba było włożyć w to, aby kolej wróciła do Mielca i jak wielkie znaczenie będzie mieć dla rozwoju miasta.
To była wielka walka, aby przywrócić ten ruch kolejowy – mówił marszałek, dodając – uruchamiamy połączenia na tej linii w ograniczonym zakresie, dlatego, że ta inwestycja trwa i będzie trwała. Wybraliśmy na uruchomienie połączeń 1 września, bo na pewno z tego połączenia będzie korzystać ucząca się młodzież. Ta linia kolejowa łączy kilka miejsc i obszarów wpisanych w specjalną strefę ekonomiczną – to również ma duże znaczenie – podkreślał marszałek Ortyl.
Marszałek mówił także o możliwościach, jakie ma teraz Mielec z racji uruchomienia połączenia do Dębicy, gdyż tam dociera z kolei Podkarpacka Kolei Aglomeracyjna, którą łatwo dostać się do Rzeszowa.
Móc bronić tej linii, a później decydować o jej ponownym przywróceniu, budowie, teraz witać ten pociąg, który przyjechał do Mielca – towarzyszą temu wielkie emocje – zapewniał marszałek Władysław Ortyl.
W przywrócenie połączeń kolejowych w Mielcu zaangażowany był przez wiele lat europoseł Tomasz Poręba, który podczas otwarcia mówił, że jest to dla niego również bardzo wzruszający moment:
Kiedy w 2009 roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy konferencję, aby powiedzieć o tym, że trzeba przywrócić te połączenia, niewielu wierzyło, że będzie to możliwe, że nam się to uda. Dzisiaj po 12 latach jesteśmy w miejscu, gdzie znowu do Mielca przyjeżdża pociąg, stoimy na odremontowanym peronie. To jest coś, co możemy wspólnie świętować! Nie stanęliśmy w miejscu, byliśmy uparci, chcieliśmy tej kolei i dzisiaj tę kolej mamy. Dziękuję marszałkowi Ortylowi i władzom PLK bez których ta inwestycja nie byłaby możliwa – mówił europoseł Tomasz Poręba.
W imieniu parlamentarzystów obecnych na tym wydarzeniu głos zabrał Fryderyk Kapinos, który dziękował wszystkim zaangażowanym osobom. Powiedział także:
Mielec, powiat mielecki ma kolejowe okno na świat – mówił poseł Kapinos.
Rozwój jest tam gdzie można dojechać, więc ważne są wszystkie połączenia, drogowe, a także te kolejowe. Dzisiaj rusza L25 na odcinku Mielec-Dębica. To największy kwotowo projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego – mówiła z kolei Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, podkreślał, że Mielec bardzo długo czekał na połączenie kolejowe. A nie byłoby go, gdyby nie zaangażowanie wielu osób.
Chcę zagwarantować jako członek rządu, że nadal będziemy robić wszystko, aby usprawniać komunikację w naszym kraju. Przed nami kolejne duże inwestycje – zarówno drogowe jak i kolejowe – zapewniał minister Weber.
Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK mówił z kolei o inwestycjach kolejowych, podobnych do tych w Mielcu, gdzie połączenia kolejowe zostały zlikwidowane.
Od 2016 roku – to jest data symboliczna – przestaliśmy zwijać kolej, a rozpoczęliśmy jej rozwijanie. Kilkaset kilometrów linii, które przywróciliśmy, myślę, że w najbliższych latach ta liczba się podwoi. Co do Mielca to był on trzecim co do wielkości miastem w kraju wykluczonym kolejowo. I wraca dzisiaj na tę mapę – mówił prezes Merchel
Gratulacje z okazji uruchomienia połączeń Mielec-Dębica złożył Christopher Todd – dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej:
Cieszę się, że mieszkańcy Podkarpacia oraz inni pasażerowie skorzystają na nowym połączeniu i skróconym czasie podróży koleją w bardziej komfortowych warunkach. Gratuluję powrotu Mielca na mapę pasażerskiego transportu kolejowego w Polsce i cieszę się, że Komisja Europejska mogła przyczynić się do tego sukcesu – przekazał Christopher Todd.
Uroczystość uświetnił występ Mieleckiej Orkiestry Dętej pod dyrekcją Macieja Fijałkowskiego, która przygotowała na ten dzień specjalny repertuar „Kolejowa jesień”. Został on skomponowany przez pochodzącego z Rzeszowa kompozytora, pianistę, producenta i autora tekstów Michała Jurkiewicza. Podczas uroczystości śpiewały również siostry Daria i Natalia Ciecierskie.
Powrót połączeń Mielec-Dębica po 12 latach przerwy jest możliwy dzięki modernizacji linii kolejowej nr 25 Padew Narodowa – Mielec – Dębica. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki Funduszom Europejskim w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020.
27 września 2018 r. została podpisana umowa o dofinansowanie tego projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Zakładana łączna wartość projektu wyniesie ponad 400 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – ok. 344 mln zł. Modernizacja podzielona jest na 2 etapy Mielec – Dębica oraz Mielec – Padew Narodowa.
I ETAP MIELEC – DĘBICA
Wartość projektu na I etapie to ogółem 243 mln zł, z czego dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego wynosi 203 mln zł. W ramach tego zadania przebudowano 32 km torów. Swoje oblicze zmieniła także stacja Mielec: powstał nowy peron oraz przejście podziemne z windami, które ułatwi dojście do pociągów oraz połączy osiedla po obu stronach linii kolejowej. Kończą się już także prace na stacjach i przystankach: Kochanówka, Pustków, Rzochów, Wojsław, Rzemień, Przecław, Dąbie, Pustynia. Perony są wyposażone w wiaty, ławki oraz czytelne oznakowanie. Powstało także 11 nowych obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zwiększył się poziom bezpieczeństwa, gdyż zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowano lub wyposażono w dodatkowe urządzenia przejazdy kolejowo - drogowe m.in. w Mielcu, Rzochowie, Rzemieniu, Pustkowie i Tuszymie. Pociągi osobowe pojadą z prędkością 120 km/h a towarowe 80 km/h. Czas dojazdu z Mielca do Dębicy to teraz 35 minut.
Inwestycje PLK na trasie Mielec – Dębica objęły również budowę sieci trakcyjnej na odcinku Dębica Towarowa – Dębica Osobowa. Przebudowano 6 mostów i ponad 30 przepustów, m.in. w Mielcu, w Przecławiu, w Tuszymie, w Brzeźnicy.
II ETAP MIELEC – PADEW NARODOWA
Późną wiosną 2021 r. ogłoszony został przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetarg na rewitalizację odcinka Padew Narodowa – Mielec, który obejmuje min. kompleksową wymianę torów oraz budowę wiaduktu w Mielcu. Dla podróżnych korzystnie zmienią się warunki na stacji Chorzelów oraz na przystankach Jaślany i Tuszów Narodowy. Otwarcie ofert nastąpiło 9. sierpnia 2021 r., wpłynęło łącznie 16 ofert, aktualnie trwa ich ocena i weryfikacja.
W Mielcu nowy wiadukt drogowy przy ul Sienkiewicza ma zastąpić dwa skrzyżowania kolejowo-drogowe w poziome szyn. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacznie usprawni komunikację drogową. Planowana jest także przebudowa 12 skrzyżowań kolejowo-drogowych, która zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy.
Zadaniem wykonawcy - który jest wyłaniany w oddzielnym postępowaniu, będzie budowa przejścia podziemnego w Mielcu w ciągu ul. Księdza Skargi i ul. Drzewieckiego. Nowy obiekt zastąpi trasę w poziomie szyn i zwiększy poziom bezpieczeństwa. To kolejne udogodnienie w obszarze mieleckiej stacji.
Ujęte w przetargach prace związane z rewitalizacją odcinka Padew – Mielec mają planowo rozpocząć się w I kwartale 2022 r. a na budowę przejścia podziemnego w Mielcu – w IV kwartale 2021 r. Szacunkowa wartość zamówień to ponad 170 mln zł.
HISTORIA MIELECKIEJ KOLEI
Kolej w Mielcu pojawiła się już w 1887 roku. Linię kolejową wraz z niewielkim budynkiem dworca wybudowało Towarzystwo Kolei Galicyjskiej im. Karola Ludwika. Później rozwój kolei nastąpił wraz z rozwojem Centralnego Okręgu Przemysłowego. Koniec lat 90-tych XX wieku to konieczność remontów. Także z racji szkód wyrządzonych przez powódź. Brak funduszy i zły stan techniczny kolejowej infrastruktury powodują, że w sierpniu 2009 roku połączenia pasażerskie z Mielca zostają zlikwidowane. Przez cały ten czas trwają usilne starania, aby przywrócić połączenia. Udaje się to po 12 latach.
Monika Konopka
Tomasz Leyko
Daniel Kozik
Mateusz Romankiewicz
Biuro Prasowe UMWP