- Szczegóły
W podmiotach leczniczych nadzorowanych przez samorząd województwa podkarpackiego działają Rady Społeczne.
Zgodnie z art. 48 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2021 r., poz. 711 z późn.zm.)
„1. W podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą działa rada społeczna, która jest organem:
1) inicjującym i opiniodawczym podmiotu tworzącego;
2) doradczym kierownika.
-
Do zadań rady społecznej należy:
1) przedstawianie podmiotowi tworzącemu wniosków i opinii w sprawach:
a) zbycia aktywów trwałych oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego,
b) związanych z przekształceniem lub likwidacją, rozszerzeniem lub ograniczeniem działalności,
c) przyznawania kierownikowi nagród,
d) rozwiązania stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej z kierownikiem,
e) (uchylona);
2) przedstawianie kierownikowi wniosków i opinii w sprawach:
a) planu finansowego, w tym planu inwestycyjnego,
b) rocznego sprawozdania z planu finansowego, w tym planu inwestycyjnego,
c) kredytów bankowych lub dotacji,
d) podziału zysku,
e) zbycia aktywów trwałych oraz zakupu lub przyjęcia darowizny nowej aparatury i sprzętu medycznego,
f) regulaminu organizacyjnego;
3) dokonywanie okresowych analiz skarg i wniosków wnoszonych przez pacjentów, z wyłączeniem spraw podlegających nadzorowi medycznemu;
4) opiniowanie wniosku w sprawie czasowego zaprzestania działalności leczniczej;
5) wykonywanie innych zadań określonych w ustawie i statucie.
Art. 48 ust 5
- Radę społeczną powołuje i odwołuje oraz zwołuje jej pierwsze posiedzenie podmiot tworzący. W posiedzeniach rady społecznej uczestniczy kierownik oraz przedstawiciele organizacji związkowych działających w podmiocie leczniczym.
Art. 48 ust 6 pkt 2
a) jako przewodniczący:
– przedstawiciel organu administracji rządowej - w podmiotach utworzonych przez ten organ,
– wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa lub osoba przez niego wyznaczona - w podmiotach utworzonych przez jednostkę samorządu terytorialnego,
b) jako członkowie:
– przedstawiciel wojewody - w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą utworzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego,
– przedstawiciele wybrani przez odpowiednio: radę gminy lub radę powiatu - w liczbie określonej przez podmiot tworzący, albo przez sejmik województwa - w liczbie nieprzekraczającej 15 osób, albo przez podmiot tworzący podmiot leczniczy niebędący przedsiębiorcą o ogólnokrajowym lub ponadwojewódzkim obszarze działania - w liczbie nieprzekraczającej 15 osób, w tym po jednym przedstawicielu Naczelnej Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych,
– przedstawiciel uczelni medycznej wybrany przez rektora albo dyrektora Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego - w szpitalu, w którym jest jednostka organizacyjna udostępniona na podstawie art. 89 ust. 3.
Art. 48 ust 7-12
- Członkiem rady społecznej podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą nie może być osoba zatrudniona w tym podmiocie.
- W posiedzeniach rady społecznej, w której skład nie wchodzi przedstawiciel Naczelnej Rady Lekarskiej lub Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, mają prawo uczestniczyć, z głosem doradczym, przedstawiciele samorządów zawodów medycznych.
- Członkowi rady społecznej przysługuje zwolnienie z wykonywania obowiązków w ramach stosunku pracy na czas uczestniczenia w posiedzeniach rady społecznej.
- Za udział w posiedzeniach rady społecznej jej członkowi przysługuje od podmiotu tworzącego rekompensata w wysokości utraconych zarobków, jeżeli z powodu uczestnictwa w posiedzeniu rady pracodawca udzielił członkowi na ten czas zwolnienia z wykonywania obowiązków pracowniczych bez zachowania prawa do wynagrodzenia.
- Sposób zwoływania posiedzeń rady społecznej, tryb pracy i podejmowania uchwał określa regulamin uchwalony przez radę społeczną i zatwierdzony przez podmiot tworzący.
- Od uchwały rady społecznej kierownikowi przysługuje odwołanie do podmiotu tworzącego.”
Klauzula informacyjna (dot. Członków Rad Społecznych podmiotów leczniczych)
Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), informuję, że:
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Województwo Podkarpackie al. Łukasza Cieplińskiego 4 , 35-010 Rzeszów.
- Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych – Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., telefonicznie 17 747 67 09, listownie na adres Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie al. Łukasza Cieplińskiego 4 , 35-010 Rzeszów, kontakt osobisty w siedzibie Urzędu przy al. Łukasza Cieplińskiego 4 w Rzeszowie.
- Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu dopełnienia obowiązków określonych w przepisach prawa, tj. przygotowanie oraz przeprowadzenie naboru określonych w przepisach prawa , tj. przygotowanie oraz przeprowadzenie naboru do Rad Społecznych podmiotów leczniczych nadzorowanych przez Samorząd Województwa Podkarpackiego oraz w celu archiwizacji, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. C i lit. E ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.[art. 48 Ustawy z dnia 15.04.2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 2190 z późn, zm.]
- Odbiorcami Pani/Pana danych są odbiorcy uprawnieni z mocy przepisów prawa.
- Pani/Pana dane osobowe przechowywane będą przez okres wynikający z Instrukcji kancelaryjnej obowiązującej w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie.
- Posiada Pani/Pan prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, ich sprostowania.
- Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).
- Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym.
- Pani/Pana dane nie będą poddane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji (profilowaniu),
- Pani/Pana dane nie będą przekazane odbiorcy w państwie trzecim lub organizacji międzynarodowej.
- Szczegóły
Wykaz lekarzy specjalistów w zakresie psychiatrii upoważnionych przez Marszałka Województwa Podkarpackiego do oceny zasadności stosowania przymusu bezpośredniego na podstawie artykułu 18 ustęp 3, ustęp 10 punkt 2 oraz artykuł 46 ustęp 2 c ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dziennik Ustaw z 2020 r. pozycja 685):
- lekarz Teresa Adamczyk – zatrudniona w Wojewódzkim Podkarpackim Szpitalu Psychiatrycznym im. prof. Eugeniusza Brzezickiego w Żurawicy, telefon 601 408 546, e-mail: teresa.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- lekarz Joanna Jamroś – Kiebała – zatrudniona w Zespole Opieki Zdrowotnej w Dębicy –Szpital Psychiatryczny w Straszęcinie telefon 14 68 27 810, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;
- lekarz Aleksandra Mazur – tel. 602 733 424., e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.;
W celu usprawnienia wydawania opinii o zasadności zastosowania przymusu bezpośredniego upoważnieni lekarze będą przyjmować wnioski z poszczególnych powiatów:
lekarz Teresa Adamczyk - z powiatu jarosławskiego, leżajskiego, lubaczowskiego, łańcuckiego, przemyskiego, przeworskiego, rzeszowskiego.
lekarz Joanna Jamroś – Kiebała – z powiatu dębickiego, kolbuszowskiego, niżańskiego, mieleckiego, stalowowolskiego, tarnobrzeskiego, ropczycko-sędziszowskiego;
lekarz Aleksandra Mazur- z powiatu bieszczadzkiego, brzozowskiego, jasielskiego, krośnieńskiego, leskiego, sanockiego, strzyżowskiego.
- Szczegóły
Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy
ul. Hetmańska 120
35 - 078 Rzeszów
Numer REGON: 690697009
Godziny pracy:
poniedziałek – piątek od 7.00 do 18.00
REJESTRACJA:
w godzinach: 7:00 - 14:00
pod numerem telefonu:
(17) 854 64 09
Rejestracja
w godzinach: 7:00 - 18:00
pod numerem telefonu:
(17) 854 67 43
Rejestracja kierowców
w godzinach: 10:00 - 14:00
pod numerem telefonu:
(17) 300 03 50
SEKRETARIAT:
17 854 60 28 (tel./fax)
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Do zadań Ośrodka należy w szczególności:
- udzielanie konsultacji podstawowym jednostkom służby medycyny pracy,
- wykonywanie kontroli podstawowych jednostek służby medycyny pracy i osób realizujących zadania tej służby poza zakładami opieki zdrowotnej, w zakresie i w sposób określony w ustawie o służbie medycyny pracy,
- prowadzenie podyplomowego kształcenia z zakresu medycyny pracy, z wyjątkiem tych form, które z mocy odrębnych przepisów są zastrzeżone do kompetencji innych jednostek,
- prowadzenie działalności diagnostycznej i orzeczniczej w zakresie chorób zawodowych,
- rozpatrywanie odwołań od orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy,
- programowanie działań z zakresu promocji zdrowia i udzielanie pomocy w realizacji tych zadań,
- udzielanie konsultacji i opiniowanie spraw dotyczących organizacji i funkcjonowania opieki zdrowotnej nad pracującymi oraz innych spraw związanych z ochroną zdrowia pracujących,
- prowadzenie rejestrów zgłoszeń, o których mowa w art. 10 ustawy o służbie medycyny pracy,
- udzielanie świadczeń zdrowotnych uzupełniających świadczenia związane z działalnością podstawowych jednostek służby medycyny pracy, w tym również na zasadach określonych w art. 12 i 14 ustawy o służbie medycyny pracy
- przeprowadzanie ponownego badania lekarskiego w celu ustalenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami w przypadku osób badanych lub podmiotów kierujących na badania niezgadzających się z treścią orzeczenia lekarskiego wydanego przez uprawnionego lekarza niezatrudnionego w wojewódzkim ośrodku medycyny pracy, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 17 lipca 2014 r. w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców (Dz. U. z 2017 r. poz. 250).
- wykonywanie innych zadań z zakresu medycyny pracy zleconych przez Województwo Podkarpackie.
- Szczegóły
Samorząd Województwa Podkarpackiego z zakresu ochrony zdrowia realizuje następujące zadania:
- prowadzi sprawy związane z tworzeniem, przekształcaniem lub likwidacją publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
- nadzór nad podległymi zakładami opieki zdrowotnej,
- realizacja zadań z zakresu medycyny pracy wynikających z ustawy o służbie medycyny pracy,
- nadzór nad realizacją programów zdrowotnych wykonywanych przez zakłady opieki zdrowotnej,
- podejmowanie inicjatyw na rzecz promocji zdrowia,
- organizowanie trybu postępowania w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń (epidemie itp.),
- współpraca z lokalnymi samorządami zawodów medycznych w zakresie ustalania zakładów opieki zdrowotnej, uprawnionych do prowadzenia staży podyplomowych lekarzy, lekarzy stomatologów, pielęgniarek i położnych oraz organizacja i zapewnienie odbycia stażu podyplomowego dla osób mających stałe miejsce zamieszkania na obszarze województwa podkarpackiego, absolwentów studiów lekarskich i lekarsko-stomatologicznych, szkół pielęgniarskich i szkół położnych, zamierzających wykonywać zawód na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej