Umowa na rozbudowę obwodnicy Łańcuta podpisana. Wykonawcą będzie firma Budimex, która zrealizuje tę inwestycję za prawie 116 mln zł. Umowę podpisano dziś w Łańcucie przy udziale ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Minister był dziś także w Stalowej Woli. Towarzyszył mu marszałek Władysław Ortyl, a także parlamentarzyści i inni samorządowcy.
Rozbudowa obwodnicy Łańcuta finansowana jest z budżetu państwa. Niemal 6 kilometrowy odcinek będzie gotowy za 2,5 roku.
Podpisana dzisiaj umowa jest przykładem na to, że wspólne starania strony rządowej i samorządowej przynoszą efekty. Pokazuje to także, że realizujemy nie tylko te duże inwestycje, ale nie zapominamy też o tych mniejszych. Mniejszych, jednak nie znaczy mniej ważnych - powiedział minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.
Kolejna inwestycja drogowa rozpoczyna się na Podkarpaciu. To zgodne z tym co zapowiadaliśmy, że w 2018 roku nasze województwo będzie wielkim placem budowy. Poprawa infrastruktury drogowej to nasz priorytet zarówno dla samorządu województwa jak i rządu. To inwestycja finansowana z budżetu państwa, inne z kolei są realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego czy Polska Wschodnia. Nie zapominamy też o dobrej komunikacji Łańcuta z autostradą. To między innymi efekt tej współpracy o której wspominał pan minister - dodał marszałek Władysław Ortyl.
Wśród gości nie zabrakło posłów Bogdana Rzońcy, Kazimierza Gołojucha i Andrzeja Szlachty, senatora Mieczysława Golby, wicewojewody Lucyny Podhalicz, starosty łańcuckiego Adama Krzysztonia, burmistrza Stanisława Gwizdaka.
Rozbudowa drogi krajowej nr 94, tzw. obwodnicy miasta Łańcuta, realizowana będzie w systemie „optymalizuj-projektuj-buduj”. Wykonawca zaprojektuje, uzyska wymagane prawem decyzje oraz zmianę zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, a także wybuduje, uzyska decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.
Obwodnica będzie drogą jednojezdniową - po jednym pasie w każdym kierunku, z pasem dzielącym. Roboty będą polegały na wymianie konstrukcji drogowej a tam gdzie będzie to konieczne, na poszerzeniu drogi. Prace będą prowadzone przy utrzymaniu ciągłości ruchu dwukierunkowego. Po obydwu stronach zaplanowano również budowę chodników lub ciągów pieszo-rowerowych oraz zatok autobusowych. Przebudowane będą też skrzyżowania - 6 rond i 1 skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Wykonawca wybuduje także most drogowy na Sawie.
Kilka godzin wcześniej w Stalowej Woli, minister Andrzej Adamczyk podczas spotkania z dziennikarzami mówił o rządowym programie modernizacji transportu kolejowego.
W Polsce realizujemy krajowy program kolejowy na kwotę 67 miliardów złotych. To historyczne przedsięwzięcie. Dzięki niemu będziemy mogli powiedzieć, że dysponujemy koleją komfortową, przewidywalną, punktualną, ale przede wszystkim koleją bezpieczną. Dobre połączenia kolejowe to odciążenie dla transportu drogowego. Bardzo się cieszę, że te projekty są realizowane przy dużym wsparciu władz województwa – powiedział minister Adamczyk.
Wizyta ministra na stacji Stalowa Wola – Rozwadów jest wstępem do kolejnego etapu prac, które startują w czerwcu. Obecnie zarządca infrastruktury sukcesywnie buduje kolejne tory i wymienia rozjazdy. Montowana jest nowa sieć trakcyjna. Wkrótce roboty przeniosą się na drugą część stacji. Inwestycja w Stalowej Woli odbywa się w ramach modernizacji i elektryfikacji linii nr 68 do Lublina, której wartość wynosi 367 mln zł. W czerwcu na największej stacji kolejowej w mieście, gotowych będzie 5 torów i 12 rozjazdów oraz nowa sieć trakcyjna. Na ukończeniu znajdują się prace związane z budową 5 rozjazdów i 2 torów.
Marszałek Władysław Ortyl podkreślił dobrą współpracę i wkład poszczególnych podmiotów w realizację i finansowanie kolejowych inwestycji.
Chciałbym zwrócić uwagę na synergię inwestycji, które są tu realizowane. Minister mówił o modernizacji infrastruktury kolejowej i drogowej. Te przedsięwzięcia nie miały by miejsca bez odpowiedniego montażu finansowego, na który składają się środki z budżetu państwa, z programu Polska Wschodnia, z Regionalnego Programu Operacyjnego, także środków PKP, województwa powiatu i miasta. Dzięki tej współpracy udaje się realizować tak duże plany, które będę miały pozytywny wpływ i promieniowały na gospodarkę – mówił marszałek.
Władysław Ortyl nawiązał także do pozostałych inwestycji kolejowych w regionie.
Mówiąc o inwestycjach kolejowych nie możemy zapominać o linii L25 i linii 68. Ta pierwsza ma strategiczne znaczenie, gdyż prowadzi do jedynego na Podkarpaciu wjazdu, na szeroki tor terminala w Woli Baranowskiej, którego modernizacja jest dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego. To kolejna inwestycja, która włączy nas do „jedwabnego szlaku” z Chin – podsumował Władysław Ortyl.
Tomasz Leyko
fot. Michał Mielniczuk
wideo: Sebastian Kieszkowski
Biuro Prasowe UMWP
fot. Stalowa Wola Katarzyna Popek/Miasto Stalowa Wola