Dobra informacja dla mieszkańców Sanoka. Będą mieć nowy most na Sanie, który zastąpi starą, prowizoryczną przeprawę i połączy prawobrzeżną część miasta z centrum. W ramach rządowego programu „Mosty dla regionów” inwestycja otrzymała dofinansowanie z budżetu państwa. Na razie w wysokości ponad miliona złotych na przygotowanie dokumentacji projektowej.
O szczegółach poinformowała wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak. W konferencji prasowej on-line oprócz wiceminister Jarosińskiej wzięli także udział m.in: wiceminister Rafał Weber z Ministerstwa Infrastruktury, marszałek Władysław Ortyl, Posłowie do Parlamentu Europejskiego Tomasz Poręba i Bogdan Rzońca, poseł Adam Śnieżek, Wojewoda Podkarpacki Ewa Leniart oraz Burmistrz Sanoka Tomasz Matuszewski i starosta sanocki Stanisław Chęć.
Dotacja z rządowego programu „Mosty dla regionów” w wysokości miliona złotych jest przeznaczona na przygotowanie dokumentacji projektowej, której szacowany koszt to 1,3 mln złotych. Zaś koszt budowy nowej przeprawy na Sanie wraz z budową dróg dojazdowych i skrzyżowania z drogą krajową nr 886 szacowany jest zaś na ok 64 mln zł.
Jak podkreśliła wiceminister Jarosińska takie dokumentacje są bardzo kosztowne i nie wszystkie samorządy na nie stać, dlatego powstał rządowy program.
- Po zakończeniu prac projektowych samorząd Sanoka będzie mógł się ubiegać o dofinansowanie kosztów budowy przeprawy mostowej wraz z drogami dojazdowymi ze środków Funduszu Dróg Samorządowych – zapewniła minister.
Wiceminister Rafał Weber z Ministerstwa Infrastruktury podkreślał, jak ważną rolę pełnią mosty, które łączą i skracają dystans, a także przypomniał o wielkości inwestycji inicjowanych na Podkarpaciu przez obecny rząd.
- Zawsze budowa nowej przeprawy jest ogromną korzyścią, ogromnym zyskiem dla danej miejscowości – mówił wiceminister Weber.
Z kolei wojewoda Ewa Leniart mówiła, że San był wielką barierą rozwojową dla Podkarpacia, a budowa kolejnego mostu na Sanie zmniejsza znacznie te dysproporcje.
- Idea zrównoważonego rozwoju regionu rzeczywiście jest realizowana poprzez te mostowe inwestycje i będą mieć one wpływ na rozwój gospodarczy w najbliższych dziesięcioleciach – podkreślała wojewoda.
Przygotowanie dokumentacji na budowę mostu w Sanoku według założeń planowane jest na grudzień 2022 r. Gdy będzie już gotowa samorząd miasta będzie mógł ubiegać się o dofinansowanie kosztów budowy mostu wraz z drogami dojazdowymi ze środków Funduszu Dróg Samorządowych. Na obydwu etapach, tj. na etapie przygotowawczym, jak i realizacji przeprawy, jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymać dofinansowanie do 80% wartości zadania.
Jak zapewniał podczas konferencji burmistrz Sanoka Tomasz Matuszewski, nowa przeprawa będzie mieć ogromne znaczenie dla miasta, a bez rządowego wsparcia inwestycja nie byłaby możliwa do zrealizowania. Most umożliwi mieszkańcom Sanoka z prawego brzegu rzeki oraz pobliskiej wsi Międzybrodzie lepszy dostęp do centrum miasta, wpłynie na ruch turystyczny i zwiększy bezpieczeństwo regionu, gdyż ułatwi dotarcie do nowoczesnego lotniska sanitarnego.
- W 30-letniej historii Sanoka nie było tak kosztownej inwestycji. Ta inwestycja to kapitał, którego Sanok nie zmarnuje – zapewnił burmistrz Sanoka.
Marszałek Władysław Ortyl podkreślał znaczenie nowego mostu dla ruchu turystycznego:
- 200 tysięcy turystów odwiedza rocznie skansen w Sanoku - Muzeum Budownictwa Ludowego. Ta inwestycja pozwoli, żeby jeszcze więcej osób do niego trafiło i to w lepszym komforcie – mówił marszałek.
Europoseł Tomasz Poręba podkreślał z kolei znaczenie inwestycji dla całego regionu i mówił o olbrzymim wsparciu rządu jakie płynie dla Podkarpacia:
- To jest decyzja, która cywilizacyjnie, komunikacyjnie, rozwojowo mocno pchnie Sanok do przodu. Podkarpacie otrzymało wielkie wsparcie rządu na strategiczne inwestycje czy to komunikacyjne jak S-19 czy kolejowe, albo sportowe – podkreślał Tomasz Poręba.
Most na Sanie w Sanoku jest kolejną inwestycją, która rozpoczyna się w regionie dzięki rządowemu wsparciu. W ramach programu „Mosty dla Regionów” dofinansowanie uzyskały także między innymi dwie inne inwestycje na Sanie: w Stalowej Woli i Jarosławiu.
W Stalowej Woli ma powstać nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 855 Zaklików – Stalowa Wola oraz most na rzece San. Inwestycja obejmie Stalową Wolę, Brandwicę i Rzeczycę Długą. Nowa droga wraz z mostem ma mieć prawie 4 km długości. Szacowane koszty budowy to ok. 3939 mln złotych. W czerwcu 2020 r. w ramach programu „Mosty dla regionów” została podpisana umowa o dotacji na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej. Nowa droga i most uprawnią połączenie z autostradą oraz obwodnicą Stalowej Woli.
Druga inwestycja to budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr. 865 Jarosław – Oleszyce – Cieszanów – Bełżec wraz z budową mostu na rzece San w Jarosławiu. W ramach tego zadania powstanie m.in. nowy odcinek drogi, most, skrzyżowania, przebudowane zostaną drogi niższych klas na wlotach do nowych skrzyżowań, powstaną ścieżki rowerowe W sierpniu 2020 r. została podpisana umowa o dotacji na opracowanie dokumentacji projektowej do tej inwestycji. Most i droga usprawnią ruch we wschodniej części regionu, w Jarosławiu oraz dojazd do przejść granicznych.
Monika Konopka
Tomasz Leyko
Mateusz Romankiewicz
Biuro Prasowe UMWP