Otwórz/zamknij mapę strony
Strona archiwalna, zawiera treści umieszczane w okresie od stycznia 2011 do marca 2022 roku.

Miniatura artykułu

Od środy, 1 września wróciło połączenie kolejowe Mielec-Dębica. Mieszkańcy Mielca już rano mogli wsiąść do pierwszego pociągu i cieszyć się z nowych możliwości komunikacyjnych miasta. Powrót połączeń świętowano uroczyście na stacji w Mielcu.

Dokładnie o 5.44 pierwszy pociąg z Dębicy wjechał na odnowiony mielecki peron. O 5.50 pierwsi pasażerowie z Mielca pojechali w kierunku Dębicy. Choć modernizacja linii L25 jeszcze trwa, pociągi będą już na stałe kursować na trasie Mielec – Dębica. Uroczystość oficjalnie otwierająca przywrócone po 12 latach połączenia kolejowe odbyła się na stacji PKP w Mielcu. Jedną z atrakcji powrotu pociągów do Mielca był przejazd drezynami kolejowymi. Marszałek Władysław Ortyl wraz z europosłem Tomaszem Porębą oraz kilkoma innymi gośćmi wjechali drezynami na stację i przecięli symboliczną wstęgę.

Zabierając głos marszałek Ortyl, który od lat angażował się w przywrócenie połączeń, mówił o tym, jak wiele starań trzeba było włożyć w to, aby kolej wróciła do Mielca i jak wielkie znaczenie będzie mieć dla rozwoju miasta.

To była wielka walka, aby przywrócić ten ruch kolejowy – mówił marszałek, dodając – uruchamiamy połączenia na tej linii w ograniczonym zakresie, dlatego, że ta inwestycja trwa i będzie trwała. Wybraliśmy na uruchomienie połączeń 1 września, bo na pewno z tego połączenia będzie korzystać ucząca się młodzież. Ta linia kolejowa łączy kilka miejsc i obszarów wpisanych w specjalną strefę ekonomiczną – to również ma duże znaczenie – podkreślał marszałek Ortyl.

Marszałek mówił także o możliwościach, jakie ma teraz Mielec z racji uruchomienia połączenia do Dębicy, gdyż tam dociera z kolei Podkarpacka Kolei Aglomeracyjna, którą łatwo dostać się do Rzeszowa.

Móc bronić tej linii, a później decydować o jej ponownym przywróceniu, budowie, teraz witać ten pociąg, który przyjechał do Mielca – towarzyszą temu wielkie emocje – zapewniał marszałek Władysław Ortyl.

W przywrócenie połączeń kolejowych w Mielcu zaangażowany był przez wiele lat europoseł Tomasz Poręba, który podczas otwarcia mówił, że jest to dla niego również bardzo wzruszający moment:

Kiedy w 2009 roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy konferencję, aby powiedzieć o tym, że trzeba przywrócić te połączenia, niewielu wierzyło, że będzie to możliwe, że nam się to uda. Dzisiaj po 12 latach jesteśmy w miejscu, gdzie znowu do Mielca przyjeżdża pociąg, stoimy na odremontowanym peronie. To jest coś, co możemy wspólnie świętować! Nie stanęliśmy w miejscu, byliśmy uparci, chcieliśmy tej kolei i dzisiaj tę kolej mamy. Dziękuję marszałkowi Ortylowi i władzom PLK bez których ta inwestycja nie byłaby możliwa – mówił europoseł Tomasz Poręba.

W imieniu parlamentarzystów obecnych na tym wydarzeniu głos zabrał Fryderyk Kapinos, który dziękował wszystkim zaangażowanym osobom. Powiedział także:

Mielec, powiat mielecki ma kolejowe okno na świat – mówił poseł Kapinos.

Rozwój jest tam gdzie można dojechać, więc ważne są wszystkie połączenia, drogowe, a także te kolejowe. Dzisiaj rusza L25 na odcinku Mielec-Dębica. To największy kwotowo projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego – mówiła z kolei Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, podkreślał, że Mielec bardzo długo czekał na połączenie kolejowe. A nie byłoby go, gdyby nie zaangażowanie wielu osób.

Chcę zagwarantować jako członek rządu, że nadal będziemy robić wszystko, aby usprawniać komunikację w naszym kraju. Przed nami kolejne duże inwestycje – zarówno drogowe jak i kolejowe – zapewniał minister Weber.

Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK mówił z kolei o inwestycjach kolejowych, podobnych do tych w Mielcu, gdzie połączenia kolejowe zostały zlikwidowane.

Od 2016 roku – to jest data symboliczna – przestaliśmy zwijać kolej, a rozpoczęliśmy jej rozwijanie. Kilkaset kilometrów linii, które przywróciliśmy, myślę, że w najbliższych latach ta liczba się podwoi. Co do Mielca to był on trzecim co do wielkości miastem w kraju wykluczonym kolejowo. I wraca dzisiaj na tę mapę – mówił prezes Merchel    

Gratulacje z okazji uruchomienia połączeń Mielec-Dębica złożył  Christopher Todd – dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej:

Cieszę się, że mieszkańcy Podkarpacia oraz inni pasażerowie skorzystają na nowym połączeniu i skróconym czasie podróży koleją w bardziej komfortowych warunkach. Gratuluję powrotu Mielca na mapę pasażerskiego transportu kolejowego w Polsce i cieszę się, że Komisja Europejska mogła przyczynić się do tego sukcesu – przekazał Christopher Todd.

Uroczystość uświetnił występ Mieleckiej Orkiestry Dętej pod dyrekcją Macieja Fijałkowskiego, która przygotowała na ten dzień specjalny repertuar „Kolejowa jesień”. Został on skomponowany przez  pochodzącego z Rzeszowa kompozytora, pianistę, producenta i autora tekstów Michała Jurkiewicza. Podczas uroczystości śpiewały również siostry Daria i Natalia Ciecierskie.

Powrót połączeń Mielec-Dębica po 12 latach przerwy jest możliwy dzięki modernizacji linii kolejowej nr 25 Padew Narodowa – Mielec – Dębica. Inwestycja realizowana jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki Funduszom Europejskim w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego 2014-2020.

27 września 2018 r. została podpisana umowa o dofinansowanie tego projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020. Zakładana łączna wartość projektu wyniesie ponad 400 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – ok. 344 mln zł. Modernizacja podzielona jest na 2 etapy Mielec – Dębica oraz Mielec – Padew Narodowa.

I ETAP MIELEC – DĘBICA

Wartość projektu na I etapie to ogółem 243 mln zł, z czego dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego wynosi 203 mln zł. W ramach tego zadania przebudowano 32 km torów. Swoje oblicze zmieniła także stacja Mielec: powstał nowy peron oraz przejście podziemne z windami, które ułatwi dojście do pociągów oraz połączy osiedla po obu stronach linii kolejowej. Kończą się już także prace na stacjach i przystankach: Kochanówka, Pustków, Rzochów, Wojsław, Rzemień, Przecław, Dąbie, Pustynia. Perony są wyposażone w wiaty, ławki oraz czytelne oznakowanie. Powstało także 11 nowych obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Zwiększył się poziom bezpieczeństwa, gdyż zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowano lub wyposażono w dodatkowe urządzenia  przejazdy kolejowo - drogowe m.in. w Mielcu, Rzochowie, Rzemieniu, Pustkowie i Tuszymie. Pociągi osobowe pojadą z prędkością 120 km/h a towarowe 80 km/h. Czas dojazdu z Mielca do Dębicy to teraz 35 minut. 

Inwestycje PLK na trasie Mielec – Dębica objęły również budowę sieci trakcyjnej na odcinku Dębica Towarowa – Dębica Osobowa. Przebudowano 6 mostów i ponad 30 przepustów, m.in. w Mielcu, w Przecławiu, w Tuszymie, w Brzeźnicy.

II ETAP MIELEC – PADEW NARODOWA

Późną wiosną 2021 r. ogłoszony został przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przetarg na rewitalizację odcinka Padew Narodowa – Mielec, który obejmuje min. kompleksową wymianę torów oraz budowę wiaduktu w Mielcu. Dla podróżnych korzystnie zmienią się warunki na stacji Chorzelów oraz na przystankach Jaślany i Tuszów Narodowy. Otwarcie ofert nastąpiło 9. sierpnia 2021 r., wpłynęło łącznie 16 ofert, aktualnie trwa ich ocena i weryfikacja.

W Mielcu nowy wiadukt drogowy przy ul Sienkiewicza ma zastąpić dwa skrzyżowania kolejowo-drogowe w poziome szyn. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i znacznie usprawni komunikację drogową. Planowana jest także przebudowa 12 skrzyżowań kolejowo-drogowych, która zapewni sprawne i bezpieczne przejazdy.

Zadaniem wykonawcy - który jest wyłaniany w oddzielnym postępowaniu, będzie budowa przejścia podziemnego w Mielcu w ciągu ul. Księdza Skargi i ul. Drzewieckiego. Nowy obiekt zastąpi trasę w poziomie szyn i zwiększy poziom bezpieczeństwa. To kolejne udogodnienie w obszarze mieleckiej stacji.

Ujęte w przetargach prace związane z rewitalizacją odcinka Padew – Mielec mają planowo rozpocząć się w I kwartale 2022 r. a na budowę przejścia podziemnego w Mielcu – w IV kwartale 2021 r. Szacunkowa wartość zamówień to ponad 170 mln zł.

HISTORIA MIELECKIEJ KOLEI

Kolej w Mielcu pojawiła się już w 1887 roku. Linię kolejową wraz z niewielkim budynkiem dworca wybudowało Towarzystwo Kolei Galicyjskiej im. Karola Ludwika. Później rozwój kolei nastąpił wraz z rozwojem Centralnego Okręgu Przemysłowego. Koniec lat 90-tych XX wieku to konieczność remontów. Także z racji szkód wyrządzonych przez powódź. Brak funduszy i zły stan techniczny kolejowej infrastruktury powodują, że w sierpniu 2009 roku połączenia pasażerskie z Mielca zostają zlikwidowane. Przez cały ten czas trwają usilne starania, aby przywrócić połączenia. Udaje się to po 12 latach.

Monika Konopka

Tomasz Leyko

Daniel Kozik

Mateusz Romankiewicz

Biuro Prasowe UMWP

"Herb Województwa Podkarpackiego"

 
 
 
 

Copyright © Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie
al. Łukasza Cieplińskiego 4, 35-010 Rzeszów, tel. 17 850 17 00, fax. 17 850 17 01
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.www.podkarpackie.pl
Godziny urzędowania: od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:30 do 15:30

Znak promocyjny Województwa Podkarpackiego